چکیده:
از دغدغههای انسان مؤمن و متعهد، انجام وظایف و تکالیف دینی، برای در امان ماندن از عواقب سوء دنیوی و اخروی ترک وظیفه است. از تکالیف مهمّ دینیِ مسلمانِ مستطیع، بهجا آوردن حج و زیارت خانة خدا است که آثار و برکات متعدد روحی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... به دنبال دارد. در عین حال، باید بدانیم که بیاعتنایی و سهلانگاری در انجام این واجب، آثار و تبعات سوء دنیوی و اخروی متعددی را در پی دارد. در این مقاله، ضمن تبیین و تحلیل روایات معصومان: ، روشن میشود که ترک این فریضة الهی، آثار سوء دنیوی متعددی دارد؛ مانند محروم شدن از خیر، بی نتیجه بودن کارهای دنیوی، هلاکت و گرفتار شدن به عذاب و خروج از عدالت و فاسق شدن. همچنین آثار و عواقب سوء اخروی؛ مانند قرار گرفتن در صف کفار، محشور شدن با یهودیان یا مسیحیان، محروم شدن از شفاعت پیامبر9 ، نابینا و کور محشور شدن و زیانکار بودن در قیامت است.
One of the concerns of faithful human beings is to perform their religious duties to save themselves from the evil consequences in the world and Hereafter. One of the most important religious duties of capable Muslims is to perform the Hajj and pilgrimage of God’s House which leads to numerous spiritual, moral, social, political works and blessings. At the same time, it should be declared that neglecting and ignoring in carrying out this obligatory act have numerous consequences in the world and Hereafter. This article, explaining and analyzing the traditions of the infallibles, makes it clear that abandoning this divine obligation has numerous bad worldly effects, such as being deprived of goodness, the inadequacy of world affairs, being destroyed and tormented, and ignoring justice. It has also bad consequences in the Hereafter, such as being among infidels, being together with Jews or Christians, being deprived of the Prophet’s intercession, being blind and loser On the Resurrection Day.
خلاصه ماشینی:
در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است ترک کردن بیدلیل فریضة حج، موجب میشود کارهای دنیوی و مادی که برای آنها حج ترک شده است، خیر و برکتی نداشته باشند.
» مرحوم شیخ حرّ عاملی، این روایت را در باب کراهت تأخیر در حج مستحب ذکر کرده است ( حرّ عاملی، 1409ق، ج11، ص136)؛ یعنی حتی اگر کسی حج استحبابی را برای امر دنیوی ترک کند، به مقصودش نمیرسد چه رسد به ترکِ حج واجب که به طریق اولی نیاز و حاجت مادی شخص برطرف نخواهد شد.
در روایاتی دیگر آمده است: اگر همة مردم با هم حج را ترک کنند، هلاک خواهند شد و اگر برخی این واجب الهی را به جای آورند، خداوند به خاطر آنها عذاب و هلاکت را از دیگران دفع میکند.
یهودی یا مسیحی محشور شدن از عواقب سوء ترک حج، این است که: اگر حج بر کسی واجب باشد و مانعو عذری هم برای انجام دادن آن وجود نداشته باشد و در عین حال، از انجام دادن این واجب الهی سر باز زند، چنین شخصی مسلمان از دنیا نخواهد رفت و در قیامت، یهودی یا نصرانی محشور خواهد شد.
» امام صادق علیهالسلام همچنین در روایت دیگری، از مانع شدن دیگران از انجام حج، بهشدت نهی نموده وآن را باعث رسوایی در دنیا و عذاب در آخرت میداند و میفرماید: «لِیَحْذَرْ أَحَدُکُمْ أَنْ یُعَوِّقَ أَخَاهُ عَنِ الْحَجِّ فَتُصِیبَهُ فِتْنَةٌ فِی دُنْیَاهُ مَعَ مَا یُدَّخَرُ لَهُفِی الْآخِرَةِ» (شیخ صدوق، 1413ق، ج2، ص221).