چکیده:
یکی از مباحث مهم در بررسی زبان توجّه به جنسیّت و رابطۀ آن با زبان اثر است. پژوهشگران معتقدند میان زبان و نوشتارِ نویسنده زن و مرد و همچنین گفتمان شخصیّتهای زنانه و مردانه داستانها تفاوت اساسی وجود دارد. در این مقاله، به بررسی تفاوتهای زبانیِ زنان و مردان در حوزۀ کاربرد واژگان از منظر زبان و جنسیّت در رمانِ سمفونی مردگان اثر عبّاس معروفی و خاطرههای پراکندة گلی ترقّی پرداخته شده است. متغیّرهایی چون: رنگ واژهها، دش واژهها، سوگند واژهها، تصدیقگرها، تعدیلکنندهها، صفات عاطفی و کلام آمرانه در مکالمات شخصیّتهای رمانها با توجّه به موازین علمی زبانشناسی نقد و بررسی شده است. هر یک از نویسندگان در اکثر موارد، زبانی متناسب با جنسیّت قهرمانان خود خلق کردهاند، لیکن به دلیل عدم توجّه به یافتههای علمی زبانشناسان اجتماعی در خصوص زبان و جنسیّت، درمواردی هم موفّق به خلق زبانی متناسب با جنسیّت قهرمانان خود نشده است
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، به بررسی تفاوت های زبانی زنان و مردان در حوزۀ کاربرد واژگان از منظر زبان و جنسیت در رمان سمفونی مردگان اثر عباس معروفی و خاطره های پراکندۀ گلی ترقی پرداخته شده است .
متغیرهایی چون : رنگ واژه ها، دش واژه ها، سوگند واژه ها، تصدیق گرها، تعدیل کننده ها، صفات عاطفی و کلام آمرانه در مکالمات شخصیت های رمان ها با توجه به موازین علمی زبان شناسی نقد و بررسی شده است .
محسن جان نژاد (١٣٨٠) رسالۀ دکتری خود را در دانشگاه تهران با عنوان "پژوهش زبان شناختیاجتماعی و تفاوت هایزبانی مردان و زنان ایرانی درتعامل مکالمه ای" نگاشته است و نه متغیر با عناوین میزان کلام ، نوبت گیری و رشته کلام ، قطع کلام ، نقش حمایتی مکالمه ای، عبارات حاشیه ای، تصدیق گرها،صورت هایپژوهشی وامری،اصطلاحات زشت و عبارات تحلیفی را موردبررسی قرار داده است .
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول شمارۀ ٢ نشان میدهد، در رمان سمفونی مردگان ، مردان با نوزده سوگندواژه نسبت به زنان با سه سوگندواژه ، بیشتر قسم خورده اند و نویسنده در کاربرد سوگندواژه ها معیارهای زبانی را رعایت کرده است ولی نویسندۀ خاطره های پراکنده در این متغیر نتوانسته است معیارهای زبانی را رعایت کند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی تصدیق گرها در رمان سمفونی مردگان نشان میدهد میزان استفادۀ شخصیت های مرد در این متغیر، بیشتر از زنان بوده است و نویسنده نتوانسته است زبانی متناسب با شخصیت و جنسیت شخصیت ها به کار گیرد.