چکیده:
"
به طورکلّی» داستان نویسان معاصر زن ایرانی» دو مساله را همواره در رمانهای اجتماعی
خود مد نظر قرار دادهاند: نخست مساله چالشهای هویّتی و بحرانهایی که فرد در یک جامعه
سنتی رو به گذار در حال طی کردن آنها است و دوم استفاده از تکنیکها و ادبیّات و فرمهای
جدید روایت برای خلق اثری به غایت پیچیده و کاملا ادبی. از زمان انتشار رمان سووشون سیمین
دانشور» رمان نویسان معاصر زن ایرانی» با خلق قهرمانان زن و حتّی گاه یک ضد قهرمان در رمان؛
تمام بحرانهای سنّتی رمان ایران را به چالش کشیدند. بحرانهایی که معمولا خبر از جامعة آشوب
زدة نویسنده میدهد. در این میان» از جمله نویسندگانی که از سویی به بحرانهای اجتماعی و از
سوی دیگر به شیوة رثالیسم جادویی توجه دارند میتوان شهرنوش پارسی پور را نام برد که با
وجود این که بیشتر آثارش غیرقابل انتشار در ایران هستند» امّا خوانندگان خود را به خوبی در میان
قشر کتابخوان طبقة متوسّطه پیدا کرده است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی سعی شده -
است تا با محور قرار دادن شورش علیه بحرانها و خلاهای اجتماعی, نکات جامعه شناسی در این
رمان بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
بررسی جامعه شناختی رمان «طوبی و معنای شب» اثر شهرنوش پارسیپور زینب رحمانیان 1 پروانه عادلزاده 2 کامران پاشایی فخری 3 چکیده به طورکلّی، داستان نویسان معاصر زن ایرانی، دو مسأله را همواره در رمانهای اجتماعی خود مدّ نظر قرار دادهاند: نخست مسأله چالشهای هویّتی و بحرانهایی که فرد در یک جامعه سنّتی رو به گذار در حال طی کردن آنها است و دوم استفاده از تکنیکها و ادبیّات و فرمهای جدید روایت برای خلق اثری به غایت پیچیده و کاملاً ادبی.
در این میان، از جمله نویسندگانی که از سویی به بحرانهای اجتماعی و از سوی دیگر به شیوۀ رئالیسم جادویی توجّه دارند میتوان شهرنوش پارسی پور را نام برد که با وجود این که بیشتر آثارش غیرقابل انتشار در ایران هستند، امّا خوانندگان خود را به خوبی در میان قشر کتابخوان طبقة متوسّطه پیدا کرده است.
در این مقاله سعی شده است با روش تحلیلی- توصیفی، ضمن بررسی رابطۀ جامعه و ادبیّات، به رابطۀ فرد و جامعة در حال تحوّل ایران و البتّه چالشهای میان سنّت و مدرنیته در رمانهای معاصر اشاره شده، به صورت مشخّص برای درک این تحوّلات به تجزیه و تحلیل جامعه شناختی رمان طوبی و معنای شب، پرداخته شود.
» ( همان: 16) پارسیپور همزمان با تجربۀ درک مرگ و بلوغ برای طوبی، شخصیّت «خیابانی» را وارد رمان میکند، طوبی در مشاهدۀ مرگ پسر به جامعه و موقعیّت خود آگاه میشود او اکنون میداند که فرد به عنوان جزئی از جامعه، مسئول اعمال خویش است.