چکیده:
يحاول هذا البحث أن يرصد البعد الديني في شعر فئة محددة من الشعراءء هم شعراء
الدعوة الإسلامية (حسان بن ثابت، وكعب بن مالك وعبد الله بن رواحة) الذين أقبلوا
على الإسلام وتمثلوا قيمه قولڵّا وفعلاء وفهموا الشعر فهمًا جديدًا أسسه لهم قول النبي
الكريم صلّی الله علیه و سلّم: "إنما الشعر كلام مؤلّفء فما وافق منه الحقٌ فهو حسن، وما لم يوافق
منه فلا خير فيه، فاتخذوا شعرهم وسيلة يدعون بها إلى الإسلام» وسلاكًا ينافحون به
عنهء ويدفعون به عن النبي الكريم صلّی الله علیه و سلّم أذى شعراء قريش وغيرهم من الشعراء المشركين.
وآثرت أن أتتبع البعد الديني في شعر هوؤلاء الشعراء في سياقات مخصصةء تتداخل
أحياناء وقد تنفصل وتتمايزء لكنها -على أي حال- تتكامل في سبيل تحقيق الغاية الفنية
المرجوّةء وهذه السياقات هي: سياق المدح والفخرء وسياق الهجاءء وسياق الرثاء. وهدف
البحث أن يتبين -أُولا- إلى أي مدى تمل هؤلاء الشعراء قيم الإسلام وتعاليمه ومبادئه، وصدروا في شعرهم عن تلك القيم والمبادئ، وأن يعلل -ثانيًّا- غلبة وجود ذلك الأثر
الديني في سياقات محددة، وغيابه، أو تواريه، في سياقات أخری.
This research tries to focus on the religious dimension in the poetry of a specific community of poets; those are the poets of the Islamic requisition (Hassan bin Thabet, Ka'b bin Malek, Abdullah bin Rawaha). They accepted Islam and represented it in deed and by words. They understand the poetry newly depending on the speech of Prophet Mohamed (pbuh) who said: "poetry is a narrated speech, what fits truth is good, what doesn't fit is bad.". They considered poetry as a tool to promote for Islam, and as a weapon to protect it, and protect Prophet Mohamed (pbuh) from Quraish and other polytheist poets. The research follows the religious dimension in this poetry through specific contexts. These contexts merge sometimes, and they separate and differ other times. But they finally complement each other to achieve the artistic aim. These contexts are: the context of compliment and glory, the
context of satire, and the context of elegy. the research aims first to declare how far the poets represented the values, teachings and essentials of Islam. Secondly it aims to justify the presence or the absence or disappearance of the religious effect in
different contexts.