چکیده:
ادبیات معاصر یک منبع بسیار غنی دربارهی موضوع زن به حساب میآید و طبیعی است اشعاری که زنان در این حوزه سرودهاند مستلزم توجه و تعمق بیشتری است. این مقاله در نظر دارد به روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و ترجمهی متون به موضوع تصویر استعارهای زنان در شعر دو نویسنده و شاعر برجسته ایرانی و عرب؛ فروغ فرخزاد و جمانه حداد را مورد مطالعه قرار دهد و ذهنیت شاعران مذکور را در این باب تبیین نماید. فروغ فرخزاد یکی از بهترین شاعران زن در ایران است که به جرات میتوان گفت تا کنون هیچ شاعری در شعر نو با او برابری نکرده است. اشعار او به طرز خارق العادهای تمامی مفاهیم مربوط به زن در شعر معاصر را در خود جای داده است. او عشق و اندوه و شادی و یاس را به زیبایی از دیدگاه خود در شعر منتقل کردهاست. جمانه حداد نیز شاعر عربی است که؛ زبان درونمایهی اشعارش به اشعار فروغ فرخزاد شباهت دارد. این شباهت به دلیل حس زنانه و انتقادهایی که از وضعیت زنان در جامعه است که در شعر هر دو شاعر دیده میشود. زبان بیپردهی زنانهی هر دو شاعر، شعرشان را منحصربه فرد و خاص کرده است که هر کدام به نوعی از آن بهره گرفتهاند.
اهداف پژوهش:
1- بررسی تصویر استعاره ای زنان در شعر دو نویسنده و شاعر برجسته ایرانی و عرب؛ فروغ فرخزاد و جمانه حداد.
2.بررسی و تطبیق ویژگی های مشترک و تفاوت های دیدگاه آنان در این باب.
سوالات پژوهش:
1.تصویر استعاره ای زنان در اشعار دو نویسنده و شاعر برجسته ایرانی و عرب؛فروغ فرخزاد و جمانه حداد چگونه است؟
2.در دیدگاه آنان چه ویژگی های مشترک و تفاوت هایی در این باب وجود دارد؟
Contemporary literature is a very rich resource in regard of women; hence, poems by female poets composed in this field require further deliberation. This article intends to study the metaphorical image of women in the poetry of two prominent Iranian and Arab writers and poets; Forogh Farokhzad and Jama''ah Hadad and their approach regarding their poetry via an analytic study through the use of library data and translated material. Forough Farrokhzad is one of the preeminent Iranian female poets in which no other contemporary poet can be paralleled to her in the realm of modern poetry. Her poems exemplify all concepts of womanhood in contemporary poetry conveying love, sadness, joy and despair beautifully from her unique point of view. Jama''ah Haddad is also an Arabic poet whose language of poetry carefully resembles the poetry of Forough Farrokhzad. This closeness is due to the feminine sense and criticism of the status of women in society that is found in the poetry of both poets. The outspoken feminine language of both poets has made their poetry exceptional and distinct.
خلاصه ماشینی:
تطبيق تصوير استعار های زنان در اشعار دو بانو )فروغ فرخزاد و جمانه حداد( نرجس کيخا١ مسعود اکبري زاده ٢ چکيده : ادبيات معاصر يک منبع بسـيار غنـي دربـارهي موضـوع زن بـه حسـاب مـيآيـد و طبيعـي اسـت اشـعاري کـه زنـان در ايـن حـوزه سـروده اند مسـتلزم توجـه و تعمـق بيشـتري اسـت.
احسـاس رنـج يـک مـادر بـه هنگـام بيمـاري کـودکش در شـعر زيـر پيداسـت تـا حـدي که دعا مي کند بميرد اما کودکش رنج نکشد: طفلي غنوده در بر من بيمار عنوان مقاله: تطبيق تصوير استعار های زنان در اشعار دو بانو )فروغ فرخزاد و جمانه حداد( با گونه های سرخ تب آلوده با گيسوان در هم آشفته تا نيمه شب ز درد نياسوده هر دم ميان پنجه من لرزد انگشت های لغر و تب دارش من ناله ميکنم که خداوندا جانم بگير و کم بده آزارش )فرخزاد، ١٣۷٦: ۷٤( در شعر ديگـر کـه فـروغ در آن از فرزنـدش »کاميـار«، يـاد مـي کنـد و سرشـار از احساسـات لطيـف مادرانـه اسـت، احساس گناه و نا اميدي او پيداست.
»امـا ايـن خـواص فرهنگـي سـنتي و خصـلت های بازدارنـده در آغـاز عنوان مقاله: تطبيق تصوير استعار های زنان در اشعار دو بانو )فروغ فرخزاد و جمانه حداد( شـعر فـروغ ، نمـودي غالبـا فـردي پيـدا مـي کنـد.
شــعر ايــن دو شــاعر سرشــار از عنوان مقاله: تطبيق تصوير استعار های زنان در اشعار دو بانو )فروغ فرخزاد و جمانه حداد( احساسات زنانه و مفاهيم عميق انسـاني اسـت کـه در کمتـر شـعري مـيتـوان يافـت.