چکیده:
فضای کمی و کیفی هر اثر هنری خواسته یا ناخواسته متأثر از جهانبینی هنرمند میباشد، درواقع فضای هر اثر گزارشگر حالوهوای غالب بر تفکر ایشان است. با بررسی اصول و مبانی حکمی در مقوله هستیشناسی، پی به وجود شباهتها و تفاوتهایی در خلق فضای آثار نگارگری ایرانی با نقاشی شرق دور، میبریم. هدف از این تحقیق بررسی میزان تأثیر این مبانی- هستیشناسی- در ایجاد فضای مثبت (پر) در نگارگری ایرانی و منفی (خالی) نقاشی شرقدور و عناصر به کار رفته در نقاشی ایشان، میباشد. در این راستا به دنبال آن هستیم که آیا مفهوم وجود و عدم (در مقوله هستیشناسی) در خلق فضای منفی و مثبت در نقاشی ایشان مؤثر است یا نه. به این منظور به تحلیل ملاحظات زیباییشناسی و ساختار تجسمی در آثار نقاشی ایشان میپردازیم. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله تحلیلی-توصیفی است و از منابع کتابخانهای در راستای این مفاهیم استفاده شدهاست. نتیجهگیری میشود که هرجهانبینی ویژهای به طور مستقیم و غیر مستقیم بر هنرمند و فضای حاکم در هنر ایشان مؤثر است و آنچه بهعنوان فضای جلوت (پر) در نقاشی ایران و خلوت (تهی) در نقاشی شرقدور حضور دارد دربردارنده تفکر ایشان در شناخت هستی میباشدکه در مقایسه تطبیقی ساختار تجسمی نقاشی ایشان به اثبات رسید.
Almost a particular insight is effective on the artist’s approach in creating quality of space in his painting. In fact, the general atmosphere in any painting is a reporter of artist’s thought and insight. By examining the foundational of ontology in their approach we have found some similarities and differences between the Iranian painting and the Far East painting. The purpose of this study is to investigate the relationship between ontology foundations and painting space. In fact, we are looking for: is the concept of “existence” and “absence ” ( in ontology) effective in negative and positive space painting? To prove this goal, we have analyzed the aesthetics and visual structure in their paintings and compare them in some concept such as (time, place, color, …).
The research method used in this paper is analytical-descriptive and the library resources have been used for these concepts.
This study concludes something that be represented in Iranian and the Far East paintings involves artist’s insight into the knowledge of ontology, so we can see filled space in Iranian painting and empty space in Far East painting which is proved by a comparison of the visual structure of their works.