چکیده:
دیدگاه اختصاص خطابهای قرآن به معصومان بر برخی ادله روایی تکیه دارد که مهمترین آنها را میتوان روایات دارای عبارت من خوطب به، روایات نحن الراسخون، حدیث ثلقین، احادیث دوری قرآن از عقلهای مردمان، روایات بیان تفصیل احکام مجمل قرآن و روایات انحصار تفسیر از سوی امام علی علیهالسلام دانست. بررسی سندی این روایات بهجز درباره حدیث ثقلین که متواتر است نشاندهنده ضعف اغلب آنهاست. از لحاظ دلالی نیز علاوه بر اینکه مضامین آنها افاده اختصاص خطابهای قرآن به معصومان نمیکند، در رویارویی با ادله قطعی و محکم قرآنی و روایی مانند آیات قرآن در بیان بودن قرآن برای مردم، خطاب صریح به مردم، اهل کتاب و مشرکان، توصیه مردم به تدبر در قرآن، وجود توبیخ و سرزنش و تهدید و عتاب در خطابها، پاسخ به سؤالات و استفتائات مردم و روایات همسو با این آیات این دیدگاه را مخدوش و مردود میسازد.
The point of theory of the Qur'anic addresses to the infallibles Is based on some narrative reasons, the most important of which are "Man khoutiba bih", "Nahno al-Rasikhoun", " Hadith Thaqalayn", the traditions of avoid the Qur'an from the minds of the people, the narrations that express the detailed commandments of the Qur'an and traditions that emphasize the monopoly of Imam Ali in the interpretation of the Qur'an. Examining the authenticity of these narrations indicates that all of them are weak except the "Hadith Thaqalayn" which is more consistent. The meaning of these traditions does not imply dedication of the Qur'an to the innocent. This theory is also rejected by definitive and compelling Quranic and narrative reasons; Reasons such as: the verses of the Quran in expressing the Quran to the people, addressing the Quran explicitly to the people, addressing the Quran explicitly to the followers of the Bible, the Quran recommends people to be careful in the Quran, verses of reprimand, Blame and threat in the Qur'an, answering verses to people's questions. There are also many traditions that are consistent with these Qur'anic reasons.