خلاصه ماشینی:
"دکتر آژند از حاجی بیگف(عبد الحسین اوغلو حاجی)اپرانویس برجسته (1)-کورت هاینریش نانزن در کتاب شاهنامه فردوسی،ساختار و قالب(ترجمه کی کاووس جهانداری،فرزان روز 74،ص 245)به منظومهای اشاره میکند که به وسیله«روکرت»تحت تأثیر داستان رستم و سهراب فردوسی سروده شده است:«این منظومه داستانی،کمی قبل از آخرین برخورد بین رستم و سهراب شروع میشود و کورت از خود چیزی بر متن میافزاید و طبیعت را از نظر جلوهگریهای خود در ارتباط با روحیات و حالات عاطفی انسان قرار میدهد و پس از آن درگیریها آغاز میشود».
ازو شد دل پیلتن پرنهیب بترسید کامد به تنگی نشیب در اسطورهء زال نیز،پس از آنکه کس را یارای بازگویی واقعهء تولد فرزند بر سام نیست،دایهای در گفتگو با سام،خصوصیات نوزاد-زال-را اینگونه بیان میکند: تنش نقره سیم و رخ چون بهشت سر و بر نبینی یک اندام زشت از آهو همانکش سپید است موی و اینگونه است بیان خصوصیت پایبندی سام به قوانین اجتماعی در این گفتار: چه گویم که این بچه دیو چیست؟ پلنگ و دورنگ است وگرنه پری است از این ننگ بگذارم ایران زمین نخواهیم بر این بوم و بر آفرین نمونهء دیگر توصیف مستقیم در داستان زال و رودابه است در این داستان که در دورهء منوچهر اتفاق میافتد و خصوصیات ظاهری رستم چنین توصیف میشود: بدان بازوی و یال و آن پشت و شاخ میان چون قلم،سینه و بر فراخ دورانش چوران هیونان ستبر دل شیر نر دارد و زور ببر بدین خوب روییی و این فر و بال ندارد کس از پهلوانان همال پرداخت شخصیت در عمل هم در تمامی داستانهای پهلوانی شاهنامه،خود را نشان میدهد."