چکیده:
از شخصیتهای کمنظیر قرن ششم که در گسترش میراث حدیثی شیعه بسیار موثر بوده، بیشک سید ابوالرضا راوندی است. خدمات وی به میراث حدیثی شیعه را میتوان به دو بخش کلی تقسیم کرد: اول روایت میراث حدیثی گذشتگان و انتقال آن به آیندگان تا آنجا که وی بهعنوان پل ارتباطی برای انتقال این میراث به آیندگان تلقی میشود. گاهی او بهعنوان تقویتکنندۀ اسناد انتقال این میراث به آیندگان و در برخی موارد او راوی منحصربهفرد این میراث است که بیشک اگر او نبود، اکنون این میراث به دست ما نمیرسید.
بخش دوم از خدمات سید ابوالرضا راوندی، شرح و تصحیح میراث حدیثی است؛ نسخههایی از آثار کهن شیعه با اجازۀ سید ابوالرضا راوندی موجود است که او این آثار را در سفری که در سال 511 هجری به بغداد داشته، دریافت کرده است. در رهگذر این اقدام او کاشان را به محل آمدوشد محدّثان سایر حوزههای حدیثی، برای تصحیح کتب حدیثی مهم شیعه همچون امالی سید مرتضی، شرح نهجالبلاغه، خصائص الائمه و تلخیص البیان سید رضی، رسالۀ اهوازیه، کتاب من لایحضر الفقیه و امالی شیخ صدوق تبدیل کرده است.
Undoubtedly Sayed Abo-Al-Reza Ravandi is one of the incredible characters in sixth century A.H. who has a great role in expanding the Shia hadith heritage. His services to Shia hadith heritage can be divided into two major parts. First, quoting the Hadith heritage of the past and passing it on to the future generations functioning as a bridge between past and future. Some know him as the furtherance of this heritage transfer process, others know him as the unique narrator of this heritage but, nevertheless without him this great heritage would not be transferred to us.The other part of his service is the description and correction of this hadith heritage. There are copies of ancient Shia books, which have permission of Sayed Abo-Al-Reza Ravandi. He received these books on a journey to Baghdad in 511 A.H. As a result of his Efforts, Kashan became a station for narrators of other areas of Hadiths for Correction of important Shiite hadith books like Amali from Seyyed Morteza, Nahj al-Balagha's Commentary, Chasaes Al-Aemiyyah and Summary of Al-baian from Sayyed razy. Resle Ahwazieh and Man La Yahzoroho Al Faghih and Amali from Sheykh Sadugh.
خلاصه ماشینی:
بخش دوم از خدمات سید ابوالرضا راوندی، شرح و تصحیح میراث حدیثی است؛ نسخههایی از آثار کهن شیعه با اجازۀ سید ابوالرضا راوندی موجود است که او این آثار را در سفری که در سال 511 هجری به بغداد داشته، دریافت کرده است.
سند دوم: سید ابوالرضا راوندی میگوید خبر داد مرا ابوصمصام ذوالفقار بن محمد بن معبد حسنی از شیخ طوسی از حسین بن عبیدالله غضائرى از هارون بن موسى تلعکبرى از محمد بن همام اسکافى از حسین بن زکریاى بصرى از صهیب بن عبّاد از پدرش از ابوعبدالله(ع) از پدرش از پدرانش از حضرت على(ع) این روایت را نقل کردهاند (مجلسی، 1403ق: ج92، 32۴ـ32۵).
هرچند دعای جوشن دارای اسنادی متعدد است لیکن طبرسی در کنوز النجاح اولین سند آن را اینگونه ذکر میکند: سید ابوالرضا راوندی میگوید: به من خبر داد سید ابوتراب حسنی از ابوعبدالله جعفر بن محمد دوریستی از ابوعبدالله الدؤلى از هارون بن موسی تلعکبری که گفت: حدیث کرد مرا ابوالعباس بن علی بن ابراهیم از عمارة بن زید عقیلی از عبدالله بن علاء از امام صادق(ع) از اجداد طاهرینش از امام علی(ع) که خطاب به فرزندش امام حسین(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمودند: ...
2. سلسله سند دوم بنا بر نقل فرزند سید ابوالرضا راوندی دستنوشت متقدم که در اواخر قرن ششم هجرى کتابت شده، بدین شرح است: علی بن فضل الله حسنی (فرزند سیدابوالرضا راوندی) از پدرش از علی بن حسن بن محمد (بارکرزی) از علی بن محمد خلیدی از علی بن نصیر قطامی از احمد بن حسن وثابی کاشانی از پدرش از على بن محمد بن شیرۀ کاشانی از امام حسن عسکری(ع) از پدرانش در سال 260 هجری در سامراء مناجات امیرالمؤمنین(ع) را روایت میکند (همان: 14).