چکیده:
غرض هذه الدراسة مراجعة مسألة جوهریة متعلقة بمنهج علوم الإنسان، فی سیاقاتها التأسیسیة الأولی، فی فلسفة فلهلم دیلتای( 1833 – 1911)، من خال النظر فی ثنائیة الفهم والتفسیر، وتحلیلها من جهة ترددها بین سجلین: السجل السیکولوجی الذی یتصل بالبنیة الباطنیة للتجربة النفسیة، بوصفها مجموعًا مستقلً بنفسه، متضمنًا التجارب والعناصر الأساسیة للوعی، وما یُقام علیها من بنیات علیا للوجود الاجتماعی والتاریخی، والسجل التأویلی الذی یقوم علی قراءة العامات والآثار والمعالم التی تتجلی من خال العاقة بغیرها، وتُشکّل فی هیئات ونصوص ومدونات مشبعة بالدلالة والمعنی، ومعبرة عن تجارب الحیاة وأشکالها الفردیة والجماعیة، وانخراطها فی سیاق تاریخی متصل. أما الفرضیة التی نعتمدها، فمفادها
أن التمییز الشائع بین الفهم والتفسیر لیس فصاً قاطعًا ونهائیًا بین عالمین: عالم الطبیعة، وعالم الإنسان والمجتمع والتاریخ، وبین منهجین: منهج علوم الروح، أو الإنسان، ومنهج علوم الطبیعة، وإنما هو تمییز منهجی إجرائی، یتیح توحید المجال الموضوعی لعلوم الروح.
This paper proposes a reexamination of a central question related to the method of the human sciences in their foundational contexts as inaugurated by Wilhelm Dilthey (1833–1911) by means of an analysis of the Understanding/ Explanation (Verstehen/Erklärung) duality. Two patterns are in the background of this duality: the psychological which refers to the internal structure of mental
experience as an autonomous aggregation containing the main elements of consciousness; and the hermeneutical which is based on a reading of the signs, traces, and features manifested through the relation to the other and configured in institutions, texts, and writings that are saturated with signification and meaning and express the individual and collective experiences and forms of
life in a historical context. Our hypothesis is that the well–known Distinction between understanding and explanation is not definitive or categorical, between the world of nature and the world of man, society, and history, but an operational and methodological artifact unifying the objective field of the human sciences.