چکیده:
هر خالق ادبی در آفرینش اثر خود از شگردهای زبانی و ادبی بهره می برد که موجب زیبایی و بلاغت آن اثر می شود. به کارگیری شگردهای زبانی و ادبی نه تنها در برجسته تر کردن زبان اثر از جایگاه ویژه ای برخوردار است بلکه این مهم تبدیل به سبک نویسنده یا شاعر نیز میشود که با تحلیل و بررسی آن، میتوان به زیر ساختهای زبانی اثر دست یافت. احمدرضا احمدی به عنوان یک شاعر نوگرا در مجموعه آثار خود، از ترکیب رنگها و واژهها، تمثیلهایی را برای کودکان و نوجوانان خلق کرده که نه تنها آنها را به لذت خوانش سوق میدهد بلکه توجه مخاطب را به سمت زیر ساخت متن جلب میکند. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی-محتوا انجام شده، سعی برآن بوده تا ابتدا شیوههای تمثیلپردازی در کتاب « همة آن قایق های کاغذی» مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و سپس به تفسیر تمثیلهای خلق شده در آن کتاب پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که این کتاب سرشار از تمثیلهای متنوع است که در کلمات، جملات و حتی کل متن متبلور شده و ضمن گرهگشایی از آن ها، لذت خوانش را دوچندان میکند؛ همچنین تمثیل های احمدرضا احمدی، که ابتدا در کلمات از بسامد بیشتری برخوردار است و سپس در جمله و کل متن، رابطه معنا داری با روساخت داستان دارد؛ از طرفی سمبلهایی مثل رنگ ها، زمان و عناصر طبیعت نقش مهمی در ساخت تمثیل اصلی داشته اند.
Every literary author uses literary and lingual techniques in the creation of her/ his work that leads to its beauty and rhetoric. Using literary and lingual techniques not only has a significant role in underlining the language of the work, but also, transforms it in to the authors' or poet's style which can be discovered through the analysis. Ahmad Reza Ahmadi, a modernist poet, in a collection of his works, has created allegories for children and adolescents with a double functions: on the one hand, they provoke the readers to read for pleasure; on the other hand, draw the readers' attention to the deep structure of the text. In this investigation which uses descriptive interpretive-content first of all, the techniques of allegorizing are considered in all those paper boats and then the created allegories in the mentioned book are interpreted. It is concluded that this book is replete with various allegories manifested in the words, sentences, and even the whole text that multiply the pleasure of reading. It also demonstrates that Ahmad Reza Ahmadi's allegories, the frequencies of which are orderly observed in the words, sentences and the whole text, are meaningfully related to the surface structure, also adding that, the minor symbols like the color, the time and the nature's constituents have greatly contributed to the creation of the major allegory.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاکي از آن است که اين کتاب سرشار از تمثيل هاي متنوع است که در کلمات ، جملات و حتي کل متن متبلور شده و ضمن گره گشايي از آن ها، لذت خوانش را دوچندان مي کند؛ همچنين تمثيل هاي احمدرضا احمدي ، که ابتدا در کلمات از بسامد بيشتري برخوردار است و سپس در جمله و کل متن ، رابطه معنا داري با روساخت داستان دارد؛ از طرفي سمبل هايي مثل رنگ ها، زمان و عناصر طبيعت نقش مهمي در ساخت تمثيل اصلي داشته اند.
کسي نمي داند که پيرمردي که چشماني به رنگ دريا داشت کجا رفته اما نکته مهم در اين بخش از داستان اين است که همه مي دانند درخانه او و در اتاق هاي خانه او چهار فصل سال باز است .
اما آن چه در انتهاي داستان اتفاق مي افتد اين است که مردمان ساحل هر سال تحويل سفره هاي هفت سين خود را بر ايوان خانه او پهن مي کنند .
در داستان همۀ آن قايق هاي کاغذي ، رنگ ها، عناصر طبيعي و اجتماعي و حتي زمان از جايگاه ويژه اي برخوردار است و اين سمبل ها، کليدي براي رسيدن به تمثيل کلاني هستند که نويسنده آن را خلق کرده است .
انواع تمثيلي که در قالب استعاره شناختي در اين داستان به کار گرفته شده عبارتند از: ● تمثيل انساني (پسر، پير، مادر، دختر، جوان ، مرد، کودک ، ساحل نشينان ، پيرمردان ) ● در بخش ١٦ داستان (احمدي ، ١٣٨٤: ٢٧) مادران لباس هاي صورتي را تن نوزادان مي کنند و نوزادان به خواب رفته و خواب دريا مي بيينند.