چکیده:
ژان پل سارتر در میان اندیشمندان پیشرو سده ی بیستم جای می گیرد. رساله های فلسفی هستی و نیستی او تصویری بدیع از ماهیت انسان ارایه می دهند و از آن دفاع می کنند. رساله ی یکی از برجسته ترین آثار فلسفی ژان پل سارتر است. او در این رساله درصدد تبیین انواع هستی (همراه با تمرکزی ویژه بر هستی انسان) و روابط آن ها مبتنی بر تجربه ی زیسته است. انعکاس یافته مگس ها اندیشه های هستی شناسانه سارتر در برخی از نمایشنامه های او همچون است. از این منظر هدف اصلی این پژوهش تبیین فلسفه ی هستی و نیستی سارتر و ارتباط آن با چگونگی تطور شخصیت های این نمایشنامه است. نگارندگان با اتکا بر منابع کتابخانه ای و بهره گیری از روش های توصیفی- تحلیلی و تطبیقی در پی یافتن پاسخی مناسب برای این سوال بوده اند که چگونه فلسفه ی هستی و نیستی سارتر در تطور شخصیت های نمایشنامه مگس ها نمود یافته است؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در آثار شاخص سارتر شیء شدگی در ساحت بنیادین هستی شناختی برجسته می شود؛ بنابراین تیوری های سارتر در مورد مقوله ی اگزیستانسیالیسم و آزادی، جایگاه او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه ی دنیای غرب در قرن بیستم تثبیت کرده است. این مقاله به روش تحلیل محتوای کیفی نیز تجزیه و تحلیل شده است. در بسیاری از موارد دیدگاه سارتر به پدیدارشناسی هگل شباهت دارد که معتقد است عدم در آگاهی و وجود انسان وارد شده است. سارتر در این نمایشنامه بیان می کند که باید از گذشته و آنچه به آن مربوط است دور شد و برای آینده برنامه ریزی کرد. موضوع نمایشنامه ی مگس ها جنگ است که سارتر برای رهایی از سانسور از این نمایشنامه برای بیان واقعیت و اعتراض استفاده کرده و فرانسه ی اشغال و درگیر جنگ و جبهه ی مقاومت را به نمایش گذاشته است. تم اصلی دیگر این نمایشنامه آزادی است که یکی از مفاهیم اصلی اگزیستانسیالیسم است تا مردم با مفهوم آزادی آشنا شوند و از آن بهره بگیرند.
Jean Paul Sartre is one of the most important thinkers of twenty century. His books present an innovative image of human nature. “Being and Nothingness” is one of the most prominent philosophy books of Sartre. This book explains types of being and their correlation through Analytical Method. His ontological thoughts reflect on his playwrights like “The Fliers” From this perspective, this paper research relations between characters of this play and ontological view of Sartre in his book “Being and Nothingness”. In this Paper, we find that alienation Emphasizes on Sartre’s ontological thoughts and books. His ideas about Existentialism and Freedom made him one of the most impression philosophers of twenty century. In some cases, Sartre’s idea is similar to Heidegger phenomenological method which believes That Nothingness is in human Nature and his consciousness. Sartre in his play hold that we should pass the past and plan for future. The main motif of “The Flier” is war and Sartre write it to express realities and make objections to war and represent occupied France among War and French resistance era.
خلاصه ماشینی:
نگارندگان با اتکا بر منابع کتابخانهای و بهرهگیری از روشهای توصیفی- تحلیلی و تطبیقی در پی یافتن پاسخی مناسب برای این سؤال بودهاند که چگونه فلسفهی هستی و نیستی سارتر در تطور شخصیتهای نمایشنامه مگسها نمود یافته است؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که در آثار شاخص سارتر شیءشدگی در ساحت بنیادین هستیشناختی برجسته میشود؛ بنابراین تئوریهای سارتر در مورد مقولهی اگزیستانسیالیسم و آزادی، جایگاه او را بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین فلاسفهی دنیای غرب در قرن بیستم تثبیت کرده است.
در همین زمینه، سارتر راه سومی برای وجود قائل میشود که آن وجود برای دیگری است؛ نوعی از وجود در خود است با این تفاوت که خنثی نیست بلکه او نیز به ما مینگرد و آزادی ما را محدود میکند.
بدین اعتبار ساختمان ایستا در آثار او جایگزین معنا میشود و بدیهی است كه در سكون، سكوت و ایستایی هر چیزی رو به تباهی میگذارد، از جمله روابط بشری كه در این نمایشنامه و نمایشنامههای دیگر شكل آیینهوار به خود میگیرد؛ یعنی حالت عكسبرگردان پیدا میكند.
یعنی كلیت ساختار اجتماعی (كه محتوای اثر به لحاظ ریختشناسی است) پایهریز ساختمانی میشود كه از سازوكارهای منطقی برای حركت و دستیابی به اهداف انسانی پیروی نمیكند بنابراین آنچه بیش از هر چیز دیگری در انتخاب این واژه اهمیت دارد همان جهنمی بودن آن است؛ یعنی سارتر از واژه یا تعابیر دیگری نظیر گندیدگی، بویناكی و واژههایی از این دست استفاده نمیكند زیرا گندیدگی و بویناكی هر چیزی را میتوان از آن زدود.