چکیده:
اشاره:
قاعدهنفیعسروحرجازجملهقواعدمهمفقهیاستکهفقهـادرمواردفراوانیبهآناستنادکردهاندوبهموجب آن،حکمبهنفیتکالیفیاتعهداتیکهمستلزمعسروحرجبرایمکلفیامتعهداست،دادهاند.استنادبهاینقاعده،اختصاصبهبابخاصیازابوابفقهندارد،بلکهدرمباحثمختلف،اعمازعبادات،معاملاتوضمانقهری،مورداستناد فقهاقرارگرفتهاست.حالبایددیددرحقوقموضوعه،چهدیدگاهیدرخصوصاعسارمتعهدوتاثیرآنبرمسئولیت ناشیازضمانقهریوجوددارد؟پرسشاصلیایناستکهدیدگاهحقوقموضوعهدرخصوصتاثیراعسارمتعهدبر مسئولیتناشیازضمانقهری،چهتفاوتیبادیدگاهفقهیدراینخصوصدارد؟اینمقالهنشانمیدهد،آنچهکهدر حقوقموضوعهایراندرخصوصتاثیراعسارمتعهدبرمسئولیتناشیازضمانقهریوجوددارد،باماهیتقاعدهنفی عسروحرجدرفقهمتفاوتاست؛چراکهمبنایآن،نهقاعدهنفیعسروحرج،بلکهقاعدهمیسوراست؛بنابراین،بررسی تاثیرقاعدهنفیعسروحرجدرضمانقهریازدیدگاهفقهوحقوقموضوعه،موضوعیاستکهدراینمقالهبهآن پرداختهخواهدشد.درقسمتاولدرخصوصتعریفواقسامعسروحرجوتاثیرعسروحرجبرضمانقهریعامل زیاندرفقهتوضیحاتیدادهشد،دراینقسمتبهادامهاینمباحثمیپردازیم.
خلاصه ماشینی:
طبق اين قاعده ، هر اگه مولا عهده مدعي خلاف آن است ، به مديون حقوق موضوعه يا قانون ذـگ ار، موضوع مر بکي مثل نماز مدعي اعسار تا زماني که توانايي مالي او ٣-١- مبنـاي تقلـيل مسئولـيت را که از اجزا و شرايط م وصخ ص ترکيب در پرداخت دين ثابت شود، فرصت داده عامـل زيان در ايفاء تعهدات ناشي يافته است ، از م لکف طلب کند يا به يک ميشود؛ اما در اينجا ه انچم ن سؤالي قابل از ضمان قهري موضـوع کلي داراي مصاديق مثل اکرام طرح است ؛ آيا بر اساس اين اصل به صرف ٣-١-١- قاعده ميسور علما و دانش دنم ان امر ن اميد، ولي م لکف ادعا، مديون ، معاف از پرداخت خواهد در مـواردي که تع ده ات مت هعد تخفيف از امت اثل آن م کرـ ب (نماز) يا عام (اکرام بود؟ به تعبير ديگر، آيا اصل مذکور بدون مييابـد يا به تع دهـ ي سبک تر تبديـل عل ام) به صورت کامل ، عاجز گردد، براي نياز به فحص از حال مديون جاري است ؟ ميشود و تقليل مييابد، بايد م ذت کر شد مثال ، به علت تنگي وقت نتواند سوره همچنين ، اگر اصل بر يسر باشد آيا به که مب اـن ي آن قاعده نفي عسر و حرج را بخواند يا نتواند در حال ايس اتده اقامه است اند اين اصل ، مديون م لکف و م زلم به نيسـت ، ب کله قاعـده ميس وـر اسـت کـه نماز نمايد يا به دليل عدم دسترسي به پرداخت خواهد بود و درنتيجه تا زماني بر اساس آن حکـم ميدهند.