چکیده:
«نشاط اجتماعی» یکی از مفاهیم بسیار مهم در حوزه روانشناسی اجتماعی است که موجب پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و پیشرفت فرد و جامعه بهسوی کمال مطلوب است. نظریهپردازان اجتماعی، عوامل متعددی برای نشاط اجتماعی بر میشمارند که مهمترین آنها «مشارکت اجتماعی»، «احساس رضایتمندی» و «احساس امیدواری» است. سوال اصلی پژوهش پیشرو آن است که از دیدگاه مقام معظم رهبری میان انتظار حقیقی و نشاط اجتماعی چه رابطهای وجود دارد. از منظر ایشان، انتظار حقیقی موجب تحقق هرچه بیشتر عوامل سه گانه نشاط اجتماعی خواهد شد. میل به ایجاد تغییرات اجتماعی، حضور فعال در جامعه سیاسی، توجه به حضور ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و احساس خشنودی به دلیل حرکت در جهت اهداف والا و احساس امیدواری در جامعه منتظر نسبت به تحقق آیندهای روشن برای نوع بشر؛ از ویژگیهای جامعه منتظر است که بر تحقق عوامل سهگانه نشاط اجتماعی موثرند. تحقیق حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و براساس منابع کتابخانهای انجام شده و تاکنون نظریه انتظار از منظر مقام معظم رهبری با این نگاه مورد توجه قرار نگرفته است.
“Social vitality” is one of the most important concepts in the field of social psychology, which results in the prevention of social harms and the progress of individuals and society towards the desired perfection. Social theorists cite several factors in the social vitality, the most important of which are “social participation”, “the feeling of satisfaction”, and “the feeling of hope”. The main question of the present study is what the relationship is between the real awaiting and social vitality in the viewpoint of the Supreme Leader. In his view, the real awaiting will lead to the realization of the three factors of social vitality more than before. The tendency to create social changes, active participation in political community, and attention to the presence of Imam of the Time (A.S), the happiness feeling created as the result of moving in the direction of lofty goals and the feeling of hope in the waiting society in relation to the realization of a bright future for the human kind are the characteristics of a waiting society. These characteristics are effective in the realization of the three factors of social vitality. The present study, with a descriptive-analytic method, is carried out based on library sources. So far, the awaiting theory from the perspective of the Supreme Leader has not been studied from this aspect.
خلاصه ماشینی:
نظریه انتظار از منظر مقام معظم رهبری از نوع دوم است؛ به این معنا كه ایشان ضمن طرح و رد معانی انحرافی انتظار (بیانات در دیدار معلمان و كارگران، 11/2/69؛ قشرهای مختلف مردم 30/7/81 و روز نیمه شعبان، 27/5/87)؛ تأكید دارند جامعه منتظر جامعهای است امیدوار (بیانات رهبری به مناسبت نیمه شعبان، 27/5/87)؛ پویا و تلاشگر در جهت اهداف والای حضرت (بیانات در جمع پرسنل نیروی هوایی، 19/11/77)؛ مجاهدت در راه اصلاح جامعه (بیانات در دیدار قشرهای مختلف مردم، 17/10/74)؛ ظلمستیز و مبارز علیه استكبار جهانی (بیانات در خطبههای نماز جمعه، 12/1/67) و دارای همت بالای اجتماعی (بیانات در مراسم روضه امام حسن عسكری؟ع؟، 20/2/82) و در یك كلمه زمینهساز ظهور حضرت (بیانات در دیدار قشرهای مختلف مردم، 25/9/76).
با بررسیهای انجام شده در نمایه نشریات علمی و منابع كتابخانهای معلوم شد پیش از این پژوهش، درباره نشاط اجتماعی منتظران در نظریه انتظار از دیدگاه مقام معظم رهبری تحقیقی صورت نگرفته است.
البته ایشان در مواردی از واژه «نشاط» نیز برای معرفی جامعه منتظر استفاده كرده و میفرمایند: «ملتهای با ایمانی كه حضور قطب عالم امكان را در میان خود احساس میكنند، از حضور او امید و نشاط میگیرند» (بیانات در دیدار قشرهای مختلف مردم، 16/10/74).
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، میتوان گفت انتظار منجی موعود در هر دو جهت یاد شده دارای ظرفیت بالایی برای تحقق مشارکت اجتماعی منتظران است.
بازخوانی نظریه انتظار از منظر مقام معظم رهبری؟مد؟ نشان میدهد انتظار حقیقی همه عوامل سه گانه یاد شده نشاط اجتماعی را به همراه دارد و در نتیجه جامعه منتظران حضرت ولی عصر؟عج؟ جامعهای پویا، تلاشگر و بانشاط است.