چکیده:
هدف این پژوهش بررسی پدیدارشناسانه چهره زنان در سفرنامههای ایرانیان به فرنگ رفته در دو قرن بیستم و بیست و یکم بود. جامعه آماری، سفرنامههای ایرانیانی بود که به فرنگ رفته و بر اساس تاریخ کتابت و تحریر، سه سفرنامه میرعبدالطیف شوشتری (1184شمسی)، میرزاصالح شیرازی (1197شمسی) و میرزاهادی علوی شیرازی (1193شمسی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. طرح پژوهش توصیفی- تحلیلی است که با روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسانه مورد بررسی قرار گرفت. این سفرنامهها بیانی از نخستین مواجهه ایرانیان با جهان جدید میباشند. بازنمایی تصویر زنان عصر جدید، یکی از مهمترین عناصر معرفتی این سفرنامههاست که با توجه به تحلیل صورت گرفته، نتایج نشان داد که؛ جامعه قاجاری جز تصویری از زن سنتی نمیشناخت، اما این سفرنامهها با معرفی و تصویرپردازی از زن مدرن، مقدمات آشنایی و حضور فرهنگی و اجتماعی زنان را در آن جامعه به هنگام مشروطیت فراهم کردند. دراین سفرنامهها به همراه معرفی «زن فرنگی»، به بیان تحول نقش زنان همسریابی، تغییر ساختار خانواده، مسائل زنان و عنصر توانایی زن مدرن در برابر زن سنتی مورد توجه آنها قرار گرفت. چنان که هر کدام از سفرنامهنویسان با توجه به تجربه زیسته و پدیداری خود، این توانایی را در سهگانه ارزشی متفاوت «قباحت»، «بی-عصمتی» و «کمال» درمی یابند. آنها الگوی زن جدید را که به مقام سوژگی و خودمختاری رسیده، حامل یکی از این ارزشگذاریها در تجربه پدیداری خود میبینند و در سفرنامه خود منعکس میکنند.
In this search, our goal is the phenomenological study of Iranian women features in their itineraries to Europe at two centuries ago. The statistical population consisted of Iranian travelogues who went to the top and based on literary history, three travelogues of Mir Abdul Latif Shooshtari (1805), Mirza Asalah Shirazi (1815) and Mirzahadi Alavi Shirazi (1813) were selected as the sample. The research design is descriptive-analytical that qualitative method and a phenomenological approach are studied. This itinerary is a representation of Iranians first encounter to the new world. Representing the new age women pictures is one of the most important cognitive elements of such itineraries. The Qajarid society knew no image but a traditional woman, but these itineraries, pawed the pavement for the women acquaintance and their cultural and social presence in that society at the constitutional age by introducing and portraying of the modern woman. These itineraries, besides introducing the “European women”, describe the changes in women's role, and their husband finding methods as well as the changes in the families' structure and the women problems, and the ability of modern women versus traditional women element is seriously concentrated on. As each of the itinerants find this ability in a triplet of “flagrancy”, “unchastity”, and “perfection”, according to their lived and phenomenological experience. They see the new women models, who have reached to being subject and indepenance, carrying one of these valuations in their phenomenological experience, and reflect it in their itineraries.