چکیده:
د در نظام اعتقادی امامیّه آموزة کلامی عصمت یکی از مسائل بنیادی و زیرساختی نبوت و امامت است که از ابتدا، از دغدغههای علما واندیشمندان اسلامی بوده، با عنایت خاص و با رویکردهای متفاوت مورد توجه قرارگرفته است. شیعیان که عصمت را از زمرة شرایط امامت میدانند، بر اصل باورمندی آن اتفاق نمودهاند، اما دربارة قلمرو آن، با رویکردهای متفاوت اظهار نظر و اختلاف کردهاند. از میان رویکردها، دو رویکرد، نقشی تعیینکننده در مباحث کلامی ایفا کرده است: یکی رویکرد عقلگرای متکلمان بغداد و دیگری رویکرد نصگرای محدثان قم. از متکلمان، شیخ مفید و از محدثان، شیخ صدوق بهعنوان شخصیتهای شاخص، که هرکدام به مدرسهای تأثیرگذار در تاریخ کلام امامیّه تعلق خاطر داشتند، انتخاب شدند، تا در این جستار نظراتشان در بارة قلمرو عصمت مورد بررسی قرار گیرد و نیز مشترکات و اختلاف نظر آنها در جهات مختلف قلمرو عصمت نشان داده شود.
In the Imamiyyah belief system, the teaching of the Word of Ismat is one of the fundamental issues of the Prophet and Imamate. From the beginning, it has been the concern of Islamic scholars and scientists, with special consideration and with different approaches, especially the Shiites who regard infallibility as one of the conditions of the Imamate, and all of them have agreed on the principle of its belief, but about its realm, with different approaches have commented and disagreed. Among the approaches, two approaches have played a decisive role in the theological discourse, one the rationalist approach of Baghdad theologians, and the other the narrators approach of Qom scholars, of Sheikh Mofid theologians and Sheikh Saduq narrators as prominent personalities, each belonged to a school which was effective in the history of the Imamiyyah, were selected, in order to examine their views on the realm of infallibility, to show their commonalities and disagreements in various ways