چکیده:
وحدت از مهمترین نیازهای امروز بشر و از جمله سفارشهای مؤکد قرآن کریم و پیشوایان معصوم: است. اسلام هرگونه مرز بندی فکری، سیاسی، اعتقادی، طبقاتی و نژادی را نفی میکند و بر همین اساس، علمای اسلام همواره در راستای وحدت امت اسلامی حرکت و تلاش کرده و منادی وحدت بودهاند و در سیرة عملی خود، با محور قرار دادن قرآن کریم و سیرة معصومین: ، در جهت تعلیم معارف دین و حفظ آن و مبارزه با تحریف و بدعت و انحرافات فکری و عملی در میان امت اسلامی حرکتکردهاند.
حج، از عبادات سیاسی اسلام است که همه ساله از سوی میلیونها مسلمان در زمان و مکانی واحد انجام میگیرد و خیل عظیم جمعیت که از سرتاسر جهان به سرزمین وحی میآیند، آداب و رسوم، ملیت، نژاد و رنگهای مختلف دارند. اما با همة این اختلافات ظاهری، اشتراکات فراوانی درآنان مشاهده میشود؛ از جمله اینکه همة آنها با هدف واحد و اعمال و آداب و اذکار و حتی رنگ لباس واحد، پیرامون خانة واحد (کعبه)، میگردند که همة این اعمال، نماد وحدت و یکرنگی و همدلی است و «تعامل افکار و رسیدن به تفاهم متقابل»، «نزدیک ساختن فرهنگهای متفاوت به همدیگر»، «اهتمام به پدیدههایی چون مشارکت، اخلاقمحوری، صلح وامنیت»، «چگونگی سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن» و بالاخره «برطرف کردن سوء تفاهمها و نزدیکی قلوب به همدیگر» از کارکردهای حج است.
Unity is one of the most important human needs today and the emphatic commands of the Holy Qur’an and the Infallible Imams. Islam rejects any intellectual, political, religious, class, and racial boundaries; and on this basis, Islamic scholars have always strived for the unity of the Islamic Ummah and have been the heralds of unity. In their practical tradition, they have always focused on the Holy Qur’an and the tradition of the Infallibles to teach religious teachings and preserve them, and to fight against distortion, heresy, and intellectual and practical deviations among the Islamic Ummah. Hajj is one of the political deeds of Islam performed every year by millions of Muslims in a single time and place, and a large number of people who come to the land of revelation from all over the world have different customs, nationalities, races, and colors. Despite all these apparent differences, there are many similarities between them, including the fact that they all move around the single House (Ka’ba) with a single purpose, deed, ritual, and even a single color of the garment, all of which symbolize unity and uniformity, empathy, interaction of thoughts, and reaching mutual understanding, interacting thoughts and understanding, approaching different cultures to each other, attention to phenomena such as participation, morality, peace, security, the ways of talking and communications, and finally removing misunderstandings and making hearts friendly to each other which are the functions of the Hajj.
خلاصه ماشینی:
اما با همة این اختلافات ظاهری، اشتراکات فراوانی درآنان مشاهده میشود؛ از جمله اینکه همة آنها با هدف واحد و اعمال و آداب و اذکار و حتی رنگ لباس واحد، پیرامون خانة واحد (کعبه)، میگردند که همة این اعمال، نماد وحدت و یکرنگی و همدلی است و «تعامل افکار و رسیدن به تفاهم متقابل»، «نزدیک ساختن فرهنگهای متفاوت به همدیگر»، «اهتمام به پدیدههایی چون مشارکت، اخلاقمحوری، صلح وامنیت»، «چگونگی سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن» و بالاخره «برطرف کردن سوء تفاهمها و نزدیکی قلوب به همدیگر» از کارکردهای حج است.
علمای شیعه نیز در طول تاریخ، در تبعیت از اهل بیت: همواره کوشیدهاند در ذیل مباحث فقهی، وحدت امت اسلامی را حفظ کنند؛ برای مثال، شهید مطهری به سیرة امام علی علیهالسلام در ایجاد وحدت بین مسلمین اشاره کرده، مینویسد: سیرة متروک و فراموش شدة شخص مولای متقیان علی7، قولاً و عملاً، که از تاریخ زندگی آن حضرت پیداست، بهترین درس آموزنده در این زمینه است.
به همین دلیل مشاهده میکنیم که اسلام بین مسلمانان وحدت اسلامی برقرار میکند و آنان را به این عنوان که مؤمناند، برادر یکدیگر میخواند و برای امتیازات مادی از قبیل جنسیت، زبان و رنگ در برابر ارزشهای روحی و فضایل اخلاقی و ایمانی و تقوا ارزشی قائل نمیشود.