چکیده:
نوشتار پیش روی به نقد مبانی نظری مدعیان آموزة تناقض در قرآن میپردازد. در این
مقاله پس از بیان مبانی تناقض, با نگاهی درونمتنی و برونمتنی» برخی از ادله مدعیان
تناقض را مطرح (مانند: قرآن مکتوب بشری نه وحی الهی؛ قرآن اقتباس شده از کتابهای
گذشتگان؛ تحریف شدن قرآن؛ ...) و بررسی و نقد نموده است؛ همچنین با اشاره به
مصداقهایی از ادعای تناقض در قرآن, مانند آفرینش آسمان و زمین» و موضوع شرب خمر،
آنها را ریشه در ناآگاهی و ناآشنایی مدعیان، با علوم قرآنی» لغت و تفسیر قرآن میداند.
افزونبر موارد یادشده مقاله حاضر بهدنبال اثبات اعجاز لفظی و نبودن اختلافه تضاد و
تناقض در قرآن است.
خلاصه ماشینی:
) و بررسي و نقد نموده است؛ همچنين با اشاره به مصداقهايي از ادعاي تناقض در قرآن، مانند آفرينش آسمان و زمين، و موضوع شرب خمر، آنها را ریشه در ناآگاهي و ناآشنایی مدعيان، با علوم قرآني، لغت و تفسير قرآن میداند.
ک: حلیم اف و رضایی، [بیتا]، شمارة 6) پيشينه ادعاي تناقض در قرآن پيشينهاي ديرينه دارد؛ چنانکه حتي در زمان پيامبر اكرم( نيز شبهههايي ازايندست بيان ميشد؛ برای نمونه، مردي خدمت اميرمؤمنان، علي( رسيد و عرض کرد: «من در کتاب خدا به شک افتادهام»؛ وقتي حضرت علت آن را پرسيد، گفت: «زيرا برخي از آيات، يکديگر را تکذيب ميکنند»؛ حضرت فرمود: «آيات، تصديقکننده هستند نه تکذيبکننده؛ مشکل تو اين است که عقل و دانشِ مفيد نداري؛ موارد شک خودت را بازگو کن»؛ وي يکايک اعتراضهاي خود را برشمرد و حضرت پاسخهاي لازم را بيان فرمود.
[2] بررسى و نقد شبهه الف) پيشينة شبهه و پاسخ قرآن اين شبهه که قرآن، ساختة پيامبر( است، در زمان نزول وحى نيز مطرح بود؛ قرآن از زبان مشرکان ميگويد: «ما هرگز چنين چيزى را در آيين واپسين نشنيدهايم، اين تنها يک آيين ساختگى است»؛ (ص: 7) برخي ديگر، کتاب خدا را جز مشتی خيالات و آرزوها، (بقره: 78) و حتي قرآن را آميزهاي از افسانههاى پيشينيان برشمردهاند؛ آنان همچنين پيامبر( را داراي معلم، (نحل: 103) و مطالب او را خوابهاي آشفته، يا او را شاعر پنداشتند.