چکیده:
باتوجه به حساس بودن موضوع درجوامع اسلامی وبانظربه عدالت خداوندی وبیان موقعیت قضاوت دراسلام وپس ازنظربه دستورات قرآنی وسیرة مسلمین وسنت وروایات همچنین بررسی ادلة عقلی واجماع علماوموردکنکاش قراردادن اصل اولیه درقضاوت درحالیکه تکلیف اصلی زنان بنابرآیات قرآنی وسیرتاریخ جهان اسلام حفظ شانیت وحفظ حریم حرمتها وپرورش انسانهای حقیقی که ازجملة آنها قضات وارسته، حاکمان عادل دینی وبندگان مخلص خدادردامان خویش میباشد ازاین رو باتوجه به شانیت زن مسلمان، قضاوت فقط درقاضی منصوب، قاضی تحکیم، قاضی ماذون ومشاورقضایی برای بانوان بلا اشکال است.
Regarding the sensitivity of judgment subject in Islamic societies and regarding God' s justice and the position of judgment in Islam and after reviewing Quran instructions and Muslims' s courses, customs and narrations in addition to study of intellectual reasons and consensus among jurisprudents and investigating the primary principle in judgment where as the main duty of a women according to Quran text and reviewing the history of Islam were considered as safeguarding the dignity and reverences and growing up ideal men such as fair judges and devoted just governors in her breast and holding the dignity of a Muslims women, judgment as appointed judge , fortifying judge and judicial counselor for women were allowed.
خلاصه ماشینی:
درارتباط باقضاوت زنان با توجه به غني بودن آموزه هاي دين مبين اسلام در پرتو مکتب اهـل بيت عليهم السلام و بازگذاشتن دريچه هاي پرفروغ اجتهاد بر طبق قرآن ، سنت و عقل و اجمـاع , چراغ هدايت برروي پژوهنـدگان علـوم اسـلامي بازاسـت وحتـي الامکـان بـا دريافـت معـاني وتعابيرکلي ازعلوم وتحقيقات درمورد قضاوت زن و بررسي ابعاد گونـاگون مسـاله مـي تـوان بـه حقيقت واقع درمورداين موضوع نزديک شد و از آنجـا کـه قضـاوت راکسـي بايـدانجام دهدکـه حکمش برمردم الزام آورباشدودرجهان بيني الهي اين حق بالا صاله از آن خداوند است که به انبيا و اوصياي خود واگذار گرديده است پس بايد در نظر گرفته شـود در زمـان غيبـت و باتوجـه بـه جامعه کنوني ما قضاوت زنان در اسلام چه حکمي پيدا مـي کنـد ، وخـود قاضـي مسـتجمع چـه صفاتي است و آيا يک بانوي مسلمان با شرايط و صـفات نزديـک و بسـيار مشـابه مـردان حتـي شايستگيهاي بيشتر از مردان زمان خويش ، مي تواند مسئوليت خطير و سنگين قضاوت را بـدوش بکشد و در محضر عدل الهي، عدالت را به بهترين وجه جاري نمايد؟ ٥٩ اهميت قضاوت دراسلام قضاوت وحکومت شعبه اي از شعبه هاوشاني ازشئون ولايت است ،وولايت خوداصلي وامـري بسيارمهم و بزرگ دراسلام است زيراولايت به معنـي حکومـت برجـان ومـال و نـاموس وآبـروو ...
- اولويت نسبت به عدم صلاحيت آنان بر تصدي امامت در نماز جماعت و نماز جمعه است ؛ درکتابهاي کشف اللثام ( اصفهاني، ١٤٠٥ ه ق، ج ٢ ، ص ٣٢٢) ، مفتاح الکرامه (حسـيني عـاملي، ١٤١٨ ه ق، ج٢٠ص ١٥)و کتاب القضاء مرحوم گلپايگاني (موسوي گلپايگاني، ١٣٦٠ ه ش، ص٤٥ )به اين روايت تمسک شده است - دو نفراز مردان ( عادل ) خود را شاهد بگيريد ، واگر دو مرد نبودند، يک مردو دو زن از کساني که مورد رضايت واطمينان شما هستند،انتخاب کنيدتا اگر يکي انحرافي يافت ، ديگري به او يادآوري کند ( بقره ٢٨٢) - سيره اينست که اکثرمسلمين ازفقهاوعلماو اميران شـيعه وسـني اززمـان پيـامبر(ص)تـاکنون باوجودزنان دانشمند،عاقل وداراي محاسن اخلاقي زنان را به حکومت و قضاوت منصوب نکـرده اند.