چکیده:
تعتبر نظریه «قلق التأثر» لهارولد بلوم إحدی التّیارات النقدیه ما بعد الحداثیه الّتی تعتمد علی مصطلحین: «السلف» و«الخلف» للتعبیر عن العلاقه بین الشعراء والنقاد متأثرهً بفلسفه نیتشه وبنظریه فروید حول عقده أودیب. یحاول کل شاعر أن یخرج من قلق التأثر بسلفه عبر توظیف آلیات مختلفه ومن خلال تحقیق هویه الذّات إزاء سلفه.مهما کان مدی إصابه وإمکان تطبیق هذه النظریه علی جمیع الشعراء کما یعتقد بلوم، فإن دراسه مجموعه «الکتاب أمس المکان الآن» الشعریه لأدونیس وانتساب هذه المجموعه إلی المتنبی إلی جانب إعاده قراءه حیاه هذا الشاعر من قبل أدونیس، هی الدافع الأساس الّذی حثّنا علی قراءه هذه المجموعه الشعریه فی ضوء نظریه «قلق التأثر» باعتماد المنهج الوصفی التحلیلی حیث رأینا أنّ أدونیس حاول أن یخلّص نفسه من قلق التأثر بالمتنبّی عبر القراءه التاریخانیه والتفکیکیه للمتنبی ولحیاته موظّفاً آلیات الانسحاب من التأثیر ورفض القدسیه وتشویه الصوره.
Harold Bloom's "anxiety of influence" theory is one of the postmodern flows influenced by Nietzsche's philosophy and Oedipus Freud's theory of relationship between poets and critics, relying on two terms "backward" and "predecessor".Based on this theory, every poet tries to free himself from the anxiety of his influence by employing different mechanisms and proving his independence from the predecessor. Ignoring the extent to which this theory can be applied to all poets and critics, as Harold Bloom puts it. The study of the poetic collection "Al-Ketab", in the present moment" and the assignment of this collection to the text, along with the recitation of the poet's life and poetry by Adonis, are the main motivation.The authors used a descriptive-analytical approach to read this series in the light of the theory of "anxiety of influence ". The results showed that by using modern historical criticism and deconstruction in relative reading, Adonis attempted to exert his independence in three stages by employing mechanisms of influence retreat, denial of sanctity, and self-criticism of the predecessor.