چکیده:
به لحاظ حساسیت موضوع احقاق حقوق زوجه پس از انحلال نکاح با استفاده از منابع فقهی و حقوقی ملهم از نظرات فقهای امامیه و حقوقدانان در کشور اسلامی مثل مصر هدف مقاله حاضر بررسی فقهی ماهیت وجودی حقوق مالی زوجه در فقه امامیه و مقایسه آن با حقوق کشور مصر است. تحقیق حاضر از نوع نظری و به لحاظ ماهیت توصیفی و تحلیلی است. این تحقیق به روش کتابخانهای انجام گرفت. بررسیها نشان داد قانونگذار حقوق مصر، پیوسته در جهت تأمین و حمایت از حقوق زنان تلاش کرده تا از ورود اجحاف به حقوق زنان به ویژه زنان مطلقه جلوگیری کند.
خلاصه ماشینی:
البتـه بعضـي لبـاس را بـا ايـن استدلال که اگر استرداد آن بر زوج واجب باشد، لازم است که زن مالک آن ها نباشد ولي ٢٥٨/فصلنامه مطالعات قرآني، سال دهم ، شماره ٤٠، زمستان ١٣٩٨ اصل لباس براي او واجب است و از اموال مصـرف نشـدني اسـتثنا کـرده انـد و حکـم بـه ملکيت آن به زن داده اند(ابن خرم ، بي تا، ج ٧: ١٠٨).
فقهاي عامه مصري اعم از شافعي، حنفـي بررسي فقهي ماهيت وجودي حقوق مالي زوجه در قرآن ؛ فقه اماميه و مقايسه آن با حقوق کشور مصر/٢٥٩ و مالکي، حال زوجين را از لحاظ فقر و توان گري معتبر مـيداننـد و لباسـي متناسـب بـا طبقه خودش (غني، متوسط و ضعيف ) تهيه شود، و فقهاي حنبلي عادت غالب مردم شهر را در نظر گرفتند و بسياري از فقهاي اماميه معتقدند که اگر عادت مردم شهر، لباس هاي کتان و حرير باشد و زن هم اهل تجمل باشد، بر مرد تهيـه لبـاس تجملـي مـالي واجـب ميشود(حلي علامه ،١٤١٠،ج ٣: ١٠٥).
بررسي فقهي ماهيت وجودي حقوق مالي زوجه در قرآن ؛ فقه اماميه و مقايسه آن با حقوق کشور مصر/٢٦١ غيبت شوهر در انفاق زوجه برابر ماده ١٢ و ١٣ قانون احوال شخصيه مصر، مصوب ١٩٢٩ ميلادي، غيبـت شـوهر به مدت يک سال يا بيش تر بدون عذر موجه ، مجـوز درخواسـت طـلاق زوجـه از دادگـاه است .