چکیده:
یکی از احکام ثابت اسلام که همه مذاهب اسلامی بر آن اتفاق دارند، دستور رعایت پوشش برای بانوان در حال احرام است ولی از آن جا که در میان پیروان مذاهب اسلامی در رعایت حدود پوشش در حال احرام تفاوت عملی ملاحظه میشود، تا آن جا که زنان شیعه بر اساس فتوای فقهای شیعه بر حرمت ستر صورت، خود را ملتزم به اجرای این حکم برای صحت اعمال و مناسکشان میدانند.
درحالی که برخی دیگر از حجاج مناسک خود را با روبنده به جا میآورند، لازم دانسته شده که حدود ستر و پوشش زن محرم در اسلام بر مبنای مبانی و منابع فقه اسلامی به طور دقیق و مستدل مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، سوال اصلی تحقیق این است که حکم ستر صورت زن در حال احرام از منظر فقه اسلامی چیست و دلایل جواز و عدم جواز آن کدامند؟
در این نوشتار برای رسیدن به این هدف با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی و به روش مطالعه کتابخانهای، دیدگاه های فقهای مذاهب اسلامی در این خصوص بیان شده و با نگاه تطبیقی و با توجه به منابع روایی و استنباطهای فقها، مساله مورد بررسی قرارگرفته و دلایل و مبانی آن مطرح شده و به این نتیجه رسیده است که ستر صورت در حال احرام حرام است و اسفار آن مورد اتفاق علمای شیعه و سنی می باشد و جواز ستر به صورت اسدال که در روایات آمده ناظر به حالت ضرورت و در معرض نگاه نامحرم مورد اتفاق می باشد و تفاوتی که در عمل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی مشاهده میشود، در بحث علمی و حکمی وجود نداشته و وحدت در حکم در میان تمام مذاهب اسلامی در وجوب عدم ستر صورت زن محرم وجود دارد و عمل زنان شیعه در این مورد محمول بر صحت است.
Female Mecca pilgrims dress code is one of the matters upon which all Islamic sects agree, but since there are controversies about the degree to which a female pilgrim has to cover her body so that Shiite women are obliged to take off their burqas based on the Shiite fiq for the correctness of their pilgrimage rites , which other female pilgrims performance their rites while wearing burqas , the author realised it significant to study .
Therefore, the research question is «To what degree is a female Mecca pilgrim supposed to cover her face on the basis of the Islamic jurisprudences.» What are the reasons of its necessity and option ?
The present research studies the Islamic Jurisprudences on the subject matter in the descriptive – analytical library method. The conclusion is that the jurisprudences ban covering one's face and the limit is controversial, and the theoritical controversies do not exist in practice, so what Shiite do is considered right .
خلاصه ماشینی:
بنابراین، سوال اصلی تحقیق این است که حکم ستر صورت زن در حال احرام از منظر فقه اسلامی چیست و دلایل جواز و عدم جواز آن کدامند؟ در اين نوشتار برای رسیدن به این هدف با استفاده از شیوه توصیفی- تحلیلی و به روش مطالعه کتابخانهای، دیدگاه های فقهای مذاهب اسلامی در این خصوص بیان شده و با نگاه تطبیقی و با توجه به منابع روايی و استنباطهاي فقها، مساله مورد بررسي قرارگرفته و دلايل و مباني آن مطرح شده و به این نتیجه رسیده است که ستر صورت در حال احرام حرام است و اسفار آن مورد اتفاق علمای شیعه و سنی می باشد و جواز ستر به صورت اسدال که در روایات آمده ناظر به حالت ضرورت و در معرض نگاه نامحرم مورد اتفاق می باشد و تفاوتی که در عمل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی مشاهده میشود، در بحث علمی و حکمی وجود نداشته و وحدت در حکم در میان تمام مذاهب عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا .
بر این اساس، سوال اصلی تحقیق این است که حکم عدم ستر صورت زن در حال احرام از منظر فقه اسلامی و بر مبنای مبانی و بر اساس منابع معتبر فقه اسلامی چیست و دلایل جواز و عدم جواز آن کدامند؟ برای رسیدن به پاسخ ابتدا دیدگاه فقهای امامیه درخصوص ستر و پوشش صورت در غیر احرام و دلایل حرمت ستر صورت در حال احرام، مورد بررسی قرار میگیرد و متعاقب آن ضمن بیان آرای فقها و ادله آنان، جواز ستر صورت و کراهت آن نیز تبیین خواهد شد.