چکیده:
شخصیة الإمام الحسین بن علی 8 وملحمة عاشوراء الخالدة من الموضوعات التی تناولها کثیر من الشعراء فی الأدب الإسلامی فأنشدوا فیها قصائد رائعة معبرة عن صدقهم وإخلاصهم. وکان ابن شکیل (578- 605هـ) من أشهر شعراء الشیعة الأندلسیین فی عصر الدولة الموحدیة، فاستخدم فی شعره ثیمات شیعیة کآیة التطهیر وحدیث الکساء وحدیث المنزلة ووقعة عاشواء، کما أنشد قصیدتین فی وقعة عاشوراء ورثاء الإمام الحسین 7 ووعبر فی طیاتهما بوفاء أصحاب الحسین وبسالتهم مشیراً إلى منع الماء عنهم ومعاناتهم فی مواجة العطش، کما أشار إلى غربتهم، واستشهادهم فحمل رؤوسهم على الرماح ومصائب أهلهم بعد الاستشهاد. وتسعى هذه الدراسة إلى تسلیط الضوء على مضامین قصائد الشاعر فی ثورة عاشوراء وبعض جمالیات شعره من منظار المنهج الوصفی- التحلیلی. حینما ندرس القصیدتین نرى بأنهما تتمیزان بمیزة العطوفة والصداقة تنبعثان من تشیع الشاعر. وإضافة على وصفه الدقیق ومضامینه الرصینة، تظهر آراء الشاعر فی کیفیة اختیار المفردات والتراکیب والتقدم والتأخر فی الأبیات.
The personality of Imam Hossein (as) and the events of the eternal Day of Ashura are among the highly addressed topics in the Islamic literature. Many poets in Islamic countries have addressed this event with honesty and inner purity, and have composed marvelous poems. Ahmad ibn Shakil (578 – 605 AH) is one of the talented poets of Al-Andalus whose lifetime coincided with the Islamic dominance era. He is s Shi’a poet of Al-Andalus during The Almohad caliphate. He utilized Shi’a concepts such as the Tathir verse, Hadith-e-Kisa (Tradition of the Cloak), Hadith-e Manzelat [Tradition of Dignity], and Ashura in his poems. Ibn Shakil has composed two odes about Ashura and elegy of Imam Hossein (as), in which he refers to and mourns for happenings before Imam Hossein’s martyrdom, such as the loyalty and bravery of Imam Hossein’s companions, closure of the Euphrates branch and Imam and his companions’ thirst, and his aloneness, as well as the events after his martyrdom, such as his holy head being mounted on a spear and captivity of his family. This article describes and nalyzes the content of this Shi’a poet’s poems about Ashura.