چکیده:
در میان مباحث حوزه حقوق بشر موضوع حق ازدواج و اجزاء آن بیشترین حساسیت و تفسیرپذیری فرهنگی را دارد. این حقیقت، در جریان تدوین ماده 16 اعلامیه جهانی حقوق بشر درباره حق ازدواج و خانواده نشان داده شده است. چون موضوع حق ازدواج نخستینبار توسط اعلامیه جهانی حقوق بشر وارد ادبیات بینالمللی حقوق بشر شد، بررسی این مسئله حائز اهمیت است که دیدگاه این اعلامیه درباره مفهوم حقازدواج چیست و تفسیر این دیدگاه بر اساس سیر مذاکرات تدوین ماده 16 چگونه است. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی دیدگاه کشورهای اسلامی در جریان مذاکرات اعلامیه و نیز تعریف منعکس شده در اعلامیه قاهره درباره حق ازدواج با آنچه در متن نهایی اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار گرفت، انجام شد. بدینمنظور منابع مربوطه در بازه زمانی 1945 تا کنون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که کشورهای اسلامی در اواخر قرن بیستم توانستند در قالب اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام، دیدگاه مشخصی درباره مسئله حقوق بشر ارائه نمایند. همچنین مشخص شد که هرچند دیدگاههای دینی به آن میزان که طرح شدند به ماده 16 اعلامیه جهانی حقوق بشر راه نیافتند، اما طرح آنها در فضای سازمان ملل متحد، ارزش بررسی دارد. کشورهای اسلامی با تولید اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام، موضع اعلامیه جهانی حقوق بشر در مورد مفهوم خانواده و ازدواج را اصلاح و بهویژه ماهیت قدسی خانواده را معرفی کردند.
The topic of the right to marriage and its components is the most sensitive and controversial
cultural issue among the topics of human rights. This reality has been shown in the
process of formulating Article 16 of the Universal Declaration of Human Rights on the right
to marriage and the family. Since the topic of the right to marriage was first introduced
to the international literature of human rights by the Universal Declaration of Human
Rights, it is important to investigate its viewpoint on the right of marriage and how it can
be interpreted based on the process of negotiations for formulating Article 16; thus, this
research aimed to comparatively make comparisons between the viewpoint of Islamic
countries in the process of negotiations as well as the definition reflected in the Cairo
Declaration on the right to marriage and what was stated in the final text of the Universal
Declaration of Human Rights. Therefore, the related sources from 1945 until now were
reviewed. According to the findings, the Islamic countries could present a certain view in
the form of the Cairo Declaration on human rights in Islam in the late of twentieth century.
In addition, although the religious views were not included in Article 16 of the Universal
Declaration of Human Rights to the extent that they were proposed, presenting them in
the United Nations was valuable. The Islamic countries modified the view of the Universal
Declaration of Human Rights on the concept of the family and marriage, and especially
introduced the divine nature of the family by formulating the Cairo Declaration on human
rights in Islam.