چکیده:
از دیدگاه شهید مطهری;، بر اساس روایات، حکم اولی ازدواج موقت، کراهت با هدف منع از تنوعطلبی (ذواقیت) و هوسرانی است؛ ولی در برخی دیگر از روایات، به عنوان حکم ثانوی، یعنی به قصد احیای سنت متروک اسلام، به آن ترغیب شده است. هر کدام از این نوع روایات در فضای خاص خود صادر شده است و بیتوجهی به فضای صدور موجب تناقضنمایی روایات در این باب و برداشت احکام گوناگون از آن میگردد. این نوع نگاه به حکم متعه در کتاب صاحب جواهر و نیز روایات باب متعه کتاب الکافی دیده میشود و به نظر میرسد که در میان فقها، تنها کلینی در الکافی و صاحب جواهر، حکم اولی متعه را بر خلاف دیگر فقها، منع (کراهت) میدانند که دیدگاه شهید مطهری; نیز مبتنی بر همین نوع نگاه فقهی روایی است.
خلاصه ماشینی:
مبانی فقهی - روایی دیدگاه شهید مطهری( در بحث فلسفهو نوع حکم متعه بر اساس ادله صاحب جواهر و روایات باب متعه کتاب الکافی تاریخ دریافت: 23/2/1398 تاریخ پذیرش: 20/12/1398 الهه هادیان رسنانی 1 چکیده از دیدگاه شهید مطهری(، بر اساس روایات، حکم اولی ازدواج موقت، کراهت با هدف منع از تنوعطلبی (ذواقیت) و هوسرانی است؛ ولی در برخی دیگر از روایات، به عنوان حکم ثانوی، یعنی به قصد احیای سنت متروک اسلام، به آن ترغیب شده است.
این نوع نگاه به حکم متعه در کتاب صاحب جواهر و نیز روایات باب متعه کتاب الکافی دیده میشود و به نظر میرسد که در میان فقها، تنها کلینی در الکافی و صاحب جواهر، حکم اولی متعه را بر خلاف دیگر فقها، منع (کراهت) میدانند که دیدگاه شهید مطهری( نیز مبتنی بر همین نوع نگاه فقهی روایی است.
ازدواج موقت نیز تنها برای کسانی وضع شده که امکان ازدواج دائم ندارند و از سویی ترس وقوع در حرام دارند؛ لذا حکم اولی آن بر اساس روایات ائمه معصوم( - که در این نوشتار بدانها میپردازیم- کراهت و منع برای جلوگیری از هوسران شدن مردم است؛ و روایات تشویق، تنها ناظر بر احیای یک سنت متروک و مخالفت با بدعت تحریم آن است.
2 به نظر میرسد در میان فقها، تنها کلینی در الکافی و صاحب جواهر، حکم اولی متعه را، برخلاف دیگر فقها، منع میدانند که دیدگاه شهید مطهری( نیز مبتنی بر همین نگاه فقهی روایی است.