چکیده:
مسئله اصلی در مقاله چیستی فقه حکومتی و بررسی «ابزارهای اصلی برای فهم گزارههای دینی در فقه حکومتی» است. بر اساس نظریه نگرش سیستمی به دین در این دستگاه معرفتی، «اجتهاد» عبارتست از «کشف الحکم عن مدرکه» و «حکم» عبارتست از: «الاعتبار الشرعی المتعلق بافعال العباد» داعیه تمدنسازی اسلام سبب شده است تا تلاش برای استخراج دیدگاه اسلام در مقیاس جمعی و با رویکرد استخراج «فرآیندها»، مورد توجه جدی قرار بگیرد. ضرورت «حجت بودن» برای استناد به دین، سبب تمرکز بر روششناسی چنین تلاشی شده است. و نتیجه آن اتخاذ راهبردهای 1- دین محوری منابع اطلاعات 2- دین استراتژیک 3-نگاه شبکه ای به هستی 4- پارادایم محوری بر اساس پارادایم شبکه ای دین 5- موضوعشناسی و مسالهشناسی در تمام لایههای هرم نیازها 6- تعیین مرزهای سیستم بر اساس شبکه اهداف دین 7- منطق اجتهاد جواهری 8- گسترش هویت «حکم» 9- گسترش هویت «وضع» 10- منطق فقه تفریعی در تطبیق 11 - استفاده منطق سیستمها در جمع دلالی در مراحل عملیاتی زیر میباشد: 1- تولید شبکه مسائل و موضوعات زندگی 2- تولید فرآیندهای پایة سیستم 3- تولید ماتریس کلیدواژهها 4- عملیات تحلیل گزاره ها 5- ترجمه گزارۀ دین به زبان فرضیه علمی 6- موقعیتیابی فرضیه در الگوی پیشرفت و نقشه تمدنی
The main issue in the article is the essence of government jurisprudence and the study of “main tools for understanding religious propositions in government jurisprudence”. According to the theory of systemic attitudes toward religion in this epistemic system, “ijtihad” is the “discovery of al-Hakam al-Maderka” and “the verdict”, namely: "Al-'Aṭṭīr al-Shā'ī al-Metāqlā bāfā al-alābād". The claim of the civilization of Islam has led to an attempt to derive the viewpoint of Islam on a collective scale, with the approach of extracting “processes” to be taken seriously into account. The necessity of being “true” to refer to religion has let to the methodology of such an attempt. And the result is the adoption of strategies 1- The religion-centeredness of information resources 2- Strategic religion 3- Network’s view to the universe 4. The paradigm-centeredness based on the network paradigm of religion 5. Subjectology and problemology in all layers of the pyramid needs 6. Determining the boundaries of the system based on the network of the purposes of religion 7. The Logic of Jewel Ijtehad 8. The Development of the Identity of the “Judgment” 9. The Development of the Identity of the Situation 10. The Logic of recreational (Taf’ree’i) Jurisprudence in matching 11. The Use of the Logic of the Systems in broking, at the following operational stages: 1- Production of networks of issues and subjects of life 2- Production of system-based processes 3. Production of Keywords Matrix 4. Analysis of propositions 5. Translation of the proposition of religion into the language of the scientific hypothesis 6. Positioning the hypothesis in the pattern of progress and civilization map