چکیده:
در این مقاله با بررسی زیبایی هنری و تبیین عناصر زیبایی هنری از دیدگاه علامه طباطبایی، میتوان تبیینی درستی از مرتبه وجودی ارزش هنری، ارایه داد. با روش تحلیلی- عقلی به بررسی نظریه زیباییشناسی از دیدگاه علامه میپردازیم تا دیدگاه عینیگرایی علامه در فلسفه هنر روشن شود. نقش ناظر هنری در حکمت عملی و نظریه اعتباریات علامه، حائز اهمیت است و ناظر اُبژه هنری، درک حضوری از واقعیات پدیدههای هنری دارد. در مرحله بعد، ناظر اُبژه هنری توسط علم حصولی، پدیدههای هنری را در قالب قضایای هنری، خبر میدهد. و برای شناخت درست ارزشهای هنری، نیازمند شناخت واقعیات هنری و همچنین نوع رابطه خاصی هستیم که میان واقع و ارزش هنری از نظر علامه وجود دارد. بنابراین، بدون شناخت واقع هنری، درک درستی از زیباییشناسی علامهطباطبایی میسر نیست. در نهایت، با توجه به تبیین فیلسوفان مختلف درباره عناصر زیبایی و همچنین مبانی فلسفی علامه، جایگاه ارزشهای هنری علامه در فلسفه هنر مشخص خواهد شد.
In this article, by examining the artistic beauty and explaining the elements of artistic beauty from the point of view of Allameh Tabatabai, one can provide
a correct explanation of the order of existence of artistic value. Using the rational-analytic method, we examine the theory of aesthetics from the perspective of Allameh in order to clarify Allameh’s objectivism in the philosophy of art. The role of the art supervisor in practical wisdom and Atebariat- theory of Allameh is important, and the artistic observer has a Hozory-dark of the realities of artistic phenomena. In the next step, he uses Hosoly-dark of artistic phenomena in the form of artistic values in artistic and aesthetic theories. And to understand artistic values correctly, we need to know the realities of art, as well as the particular kind of relationship that exists between reality and artistic value. So, without knowing the real art, understanding the aesthetics of Allameh Tabatabai is not possible. Finally by considering various philosophers’ explanation of the elements of beauty as well as the philosophical foundations of the Allameh, the place of Allameh’s artistic values in the philosophy of art will be determined.