چکیده:
رفتارهای اخلاقی انسان همواره تحت تأثیر باورها و اعتقادات اوست گرچه فلاسفه اخلاق در میزان این تأثیر نظریه یکسانی ندارند ولی کمترین چیزی که می‌توان گفت این است که باورها زمینه‌ساز هستند. بر همین اساس، قرآن کریم در دستورات اخلاقی خود، باورهای مرتبط با آنها را مورد توجه قرار داده و از این طریق زمینه‌های روانی انجام دستورات را فراهم کرده است. یکی از فرامین اخلاقی قرآن به پیامبر اکرم| و مسلمانان که در آیه 85 سوره حجر آمده است، صفح جمیل نسبت به رفتارهای ناپسند کفار مانند استهزاء و تمسخر است. اعتقاد به حق بودن آفرینش موجب هدفمند دیدن دنیا و زوال‌پذیری شرّ و فساد می‌شود باور به تحقق روز قیامت، انسان را متوجه ناپایداری دنیا و مقدمه بودن آن برای روز جزا می‌کند و انتظار پاداش مؤمنان به ازای افعال نیک آنان و عقوبت کافران را فراهم می‌کند.
Man's moral behavior is always influenced by his beliefs and faiths. Although moral philosophers do not have consensus about the extent of this effect, the least that can be said is that beliefs are ground-preparing. Accordingly, the Holy Koran, in its moral precepts, has taken into account the beliefs associated with them, and in this way has provided the psychological grounds for carrying out the commands. One of the moral commands of the Koran to the Holy Prophet and the Muslims, mentioned in the verse 85 of the chapter Al-Hijr, is graceful forgiveness in relation to the infidels’ unpleasant behaviors like mockery and ridicule. Belief in the rightness of creation causes a purposeful view of the world and degeneration of the evil and corruption. Belief in the realization of the Day of Judgment will make mankind aware of the instability of the world and its being a prelude to the Day of Recompense, and will provide the expectations of the believers’ rewards for their good deeds and the disbelievers’ punishments.