چکیده:
سوره کوثر از ابتدای نزول از توجه خاصی در نگاه مفسران برخوردار بوده است. تبیین مصداق واژه «کوثر» از زمان نزول این سوره از موارد چالشی در میان مفسران بوده است. این آراء تفسیری در میان تفاسیر روائی رونق بیشتری داشته است. آنچه در این تفاسیر به چشم میخورد بیان معنای کوثر و ذکر مصادیق این معنا است و از مصداق این واژه در زمان نزول سوره کوثر غفلت شده است. در این تحقیق تلاش شد تا با بررسی تطبیقی روایات و اقوال تفسیری در تفاسیر روائی، نگاهی گذرا از آنچه گفته شده ارائه شود و سپس به ارزیابی تمام آنها بپردازد. توجه به شأن نزول، روایات وارد شده درباره سوره، سیاق آیات و قضایای مسلم تارخی، روشی بود که به بررسی این تفاسیر کمک کرد. نتیجه به دست آمده آنست که تنها مصداق دنیائی کوثر در زمان نزول سوره، حضرت زهرا س است که در عین وحدت، شأنیت کثرت را دارا بوده و نسل پیامبر از طریق ایشان گسترش پیدا کرد و نقشه های دشمنای برای ابتر ماندن دین اسلام را از بین برد.
In order to deal with some of the crimes, Islam considers some ways which one of them is the establishment of the criminal laws. These laws including several stages to be approveed, are based on the education of individuals and the community. To legislate the law, it is needed some different process; for instance, the passing of the preparatory stages. Then, it is time to execute Islamic punishment enjoying its own ethical requirements. The current paper tries to present an appropriate role model in legislation system through analysis of Islamic methodology in the introduction of and howness of educational and legislative process. It also tries to explain ethical requirements that are needed in executing prescribed punishments. The results can be categorized into two stages: the first, in the level of legislation; the second in the level of execution. The first stage includes four principals, e.g. the rule of the prevention, treatment, gradual training and giving information to the man. The second level possesses the principle of education, paying attention to the culprit’s rights and conditions of forgiveness in Islam during.
خلاصه ماشینی:
مفسران از ابن عباس نقل کرده اند که سورة کوثر دربارة عاص بن وائل سهمي نازل شده اسـت و اين موقعي بود که ديد رسول خدا از مسجد بيـرون مـي آيـد و در نزديکـي بنـي سـهم بـا آن حضرت ملاقات و گفت وگو کرد، در حالي که عـده اي از بزرگـان قـريش در مسـجد نشسـته بودند.
نقل بعضي از روايات در اين تفاسير از کتب ديگر بـوده ؛ امـا بـه جهـت جامعيـت بحـث ، لازم است که همه آن کتب معرفي شوند: نهر بهشتي اين مصداق در رواياتي از پيامبر اکرم و امام صادق و اقوال تفسيري مختلف ذکر شـده است (مقاتل بن سليمان ، ١٤٢٣، ٤/ ٨٧٩؛ قمي ، ١٣٦٧، ٤٤٥/٢؛ فيض کاشـاني ، ١٤١٥، ٥/ ٣٨٢ ـ ٣٨٤؛ بحرانـي ، ١٤١٩، ٥/ ٧٧٣؛ حـويزي ، ١٤١٥، ٥/ ٦٨٠؛ مفيـد(امالي )، ١٤١٣، ٢٩٤؛ طوسـي ، ١٤١٤، ٦٩؛ طبرسي ، ١٣٧٢، ١/ ٤٩؛ قمي مشهدي ، ١٣٦٨، ١٤/ ٤٥٩؛ فرات کوفي ، ١٤١٠، ٦٠٩).
ارزيابي خير کثير، تفسير مفهومي آيه است و اشاره به مصداق ندارد؛ همان طـور کـه بسـياري از مفسران در مقام بيـان مصـاديق خيـر کثيـر بـه مـوارد متعـددي همچـون علـم ، شـرف الـدارين (قمي مشهدي ، ١٣٦٨، ٤٥٩/١٤)، نبوت ، قرآن ، شفاعت (شـبر، ١٤٠٧، ٤٥٧/٦)، ذريـه حضـرت که از طريق حضرت زهرا منتشر مي شود (کاشاني ، ١٣٣٦، ١٠/ ٣٦٢ و ٣٦٦) و مانند آن اشـاره کرده اند.
Beirut: Dar ibn Kathir.
Tafsir ibn Kathir (Al-Qur’an al-Azim).