چکیده:
تکرار هجاها، موجب ایجاد توازن آوایی در آثار ادبی میشود و نقش مهمّی را در انتقال معنا و مفهوم مورد نظر خالق اثر ایفا میکند. براساس نظر موریس گرامون، هر هجا میتواند رسانندۀ معانی متعدّدی باشد. شاعر و نویسنده نیز ارزش این عضو کوچک زبان را در آفرینش موسیقی و معنا میداند و بهخوبی از آن برای القاگری فحوای کلام خویش بهره میبرد. نوشتار پیش رو بر آن است تا دو شعر «النّسر» ابو ریشه و «عقاب» خانلری را براساس مکتب تطبیقی آمریکایی، با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریّة موریس گرامون بررسی کند. شعرهای نامبرده دارای وجوه تشابه بسیاری در معنا و مفهوم هستند؛ امّا طبق نظریّۀ گرامون، شباهتها و تفاوتهای ظریفی باهم دارند که مهم است. شباهتها در کاربرد صامتها و مصوّتها در یک سطح است؛ یعنی هردو شاعر، بهترتیب، بالاترین بسامد را به واکۀ درخشان و همخوان انسدادی و کمترین بسامد را به واکۀ تیره و نیمهمخوان اختصاص دادهاند؛ امّا تفاوتها در چگونگی کاربرد این واجها برای انتقال فحوای کلام است. ابو ریشه ازراه واکۀ درخشان با صدای بلند و بیپروا از خشم و غضب خود سخن گفته و ملّت را علیه ستمکاران میشوراند و نور امید را دل آنان روشن میکند؛ امّا خانلری با انتخاب نقش راوی برای خود، با استفاده از واکة درخشان تنها به توصیف اقتدار، شکوه و احساسات عقاب بسنده میکند و با کاربرد واکۀ تیره از افشاگری میپرهیزد؛ بنابراین، انسجام و هماهنگی خاصّی میان موسیقی و اندیشۀ هردو شعر وجود دارد.
Repetition of phonetic parts results in phonemic balance in literary works. It has a significant role
in carrying the meaning and content in the poet's mind. Maurice Grammont believes that each
phoneme may implicate the different meanings. The poet and writer also value this small
member of the language in the creation of music and meaning, and make good use of it to
induce the content of his speech. The following article seeks to examine the two poems of
Al-Nasr by Abu Rish and “Eagle” by Khanlari, based on the American School of
Comparative Studies, in a descriptive-analytical manner and based on the theory of Maurice
Grammont. The writer knows well the value of this small part of language to create rhythm and
meaning and based on this the reader guesses the secrets of words. This is an analytic descriptive
study that compares the two poems “the eagle” of Abi Risha and Khanlori based on the
American school and the Maurice Grammont theory. These aforementioned poems have many
similarities in meanings and concepts; but according to Grammon's theory, there are subtle
similarities and differences that are important. The similarities in the use of consonants and
vowels are on the same level; that is, both poets, respectively, have assigned the highest
frequency to the brilliant and cohesive echo and the lowest frequency to the dark and halfharmonic
echo; but the differences are in how these phonemes are used to convey the
content of the word. Abu Rish-e-Raja spoke loudly and unabashedly about his anger and
rage through the shining Wak, and he turned the nation against the oppressors and
illuminated the light of hope in their hearts; However, by choosing the role of narrator for
himself, Khanlari uses the brilliant vowel only to describe the authority, glory and feelings
of the eagle and he avoids revelation by using the dark vowel; therefore, there is a special
coherence and harmony between the music and the thought of both poems.