چکیده:
هدف از این نوشتار، تبیین مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفۀ تعلیم و تربیت قرآن بنیان می باشد. از لحاظ رویکرد تحقیق در زمره تحقیقات کیفی و قیاسی و از لحاظ روش، تحلیلی- استنباطی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و فیش برداری است. خلاصه یافتههای تحقیق چنین است: مبانی فلسفی تربیت انسان منظم شاملِ مبانی عامِ خداشناختی( وجود ناظم و وحدت ناظم)، هستی شناختی(آفرینش منظم و مرحله مند جهان)، دین شناختی(تقدم نزول آیات مکی بر آیات مدنی، نظم درونی آیات، نظم در تشریع، تقدم ایمان بر عمل صالح) و مبنای خاصِ انسان شناختی( آفرینش منظم و مرحله مند انسان، نظم شناسی فطری)؛ آثار تربیت انسان منظم، شاملِ دو دسته آثار نظری( تقدم و تأخر در مراحل تفکر، دور اندیشی) و آثار عملی(برنامه ریزی، احترام به قانون و مقررات، وقت شناسی و غیره) می باشد.واژگان کلیدی:انسان منظم، فلسفۀ تعلیم و تربیت قرآن بنیان، مبانی، آثار.
The purpose of this paper is to explain the fundamentals and effects of regular human education from the perspective of the philosophy of education of the Qur'an. In terms of research approach, it is a qualitative and quantitative research, and in terms of method, analytical-inferential, in terms of collecting library information and phishing. The summary of the findings of the research is as follows: The philosophical foundations of regular human training include the general principles of theology (the existence of a modem and unity of regimens), ontology (the regular creation of the world), and theological (preeminence of the revelation of the verses of the verses, the internal order of the verses, In theology, the priority of faith in good deeds), and the specific anthropological basis (systematic and stage-oriented creation of man, natural discipline); the effects of regular human training, including two categories of theoretical works (precedence in the stages of thinking, thinking), and works Practical (planning, respect for law and regulations, timeliness, etc.).
خلاصه ماشینی:
باوجود همه اهمیتی که نظم در زندگی فردی و اجتماعی انسانها بهویژه از منظر آموزههای اسلامی دارد، تاکنون بهصورت جامع و همهجانبه پژوهشي درباره مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت قرآنبنیان انجام نشده است.
پژوهشهای انجام شده عمدتاً بهصورت جداگانه با تمرکز بر مفهوم «نظم و انضباط» (طبیبی، ابراهیمی و جفرسته، 1396)، (محمودی، خادمی و لهگانی، 1396)، (رضایی، بهشتی و رفیعی، 1395)، (مولایی، 1396)، (منتظر و محمدی منفرد، 1395)، (هاشمیانفرد وابراهیمی، 1396) و (اکبری دستک، 1390) است.
به این منظور ابتدا مبانی نظم در فلسفه تعلیم و تربیت قرآنبنیان بررسی میشود و سپس آثار تربیت انسان منظم براساس مبانی فلسفی آن تبیین خواهد شد.
منظور از هدف نظری این است که باتوجه به کمبود تحقیقات انجام شده در باب تربیت انسان منظم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت قرآنبنیان، بهویژه با عنایت به دو مؤلفه مبانی و آثار، گامی در جهت رفع این کاستی برداشته و راه برای تحقیقات کاربردی دیگر هموار شود.
آیات مدنی نیز در ده سال نازل شدند و به بیان حکمت عملی میپردازند که این خود یکی از مصادیق نظم در قرآن است و میتواند برای متربیان الگو قرار گیرد.
آثار تربیت انسان منظم این آثار در دو بخش قابل بررسی است: الف ـ آثار نظم در بخش نظر رعایت تقدم و تأخر در مراحل تفکر: اساساً عمل فكر كردن، چيزى جز نظم دادن به معلومات و پايه قرار دادن آنها براى كشف يك امر جديد نيست.