چکیده:
سینمای بدنه یا جریان اصلی ایران در دهههای30 تا 50 خورشیدی، کاملاً تحتتأثیر فرهنگ و هنر وارداتی غرب و شرق قرار گرفته بود. نفوذ و استقبال عوام از فیلمهای درجه دو و سه هندی و آمریکایی، باعث شد تا مقولۀ روایت و زیباییشناسی بصریِ تولیدات گیشهای سینمای ایران، به سمت سرگرمی صرف حرکت کند و فاقد عناصری از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی شود. در این میان کارگردانانی همچون «فرخ غفاری»، «ابراهیم گلستان» و «فریدون رهنما» با ساخت فیلمهایی مانند (شب قوزی)، (خشت و آینه) و (سیاوش در تخت جمشید)، تصویری نوین، مستقل و نامتعارف از تولید سینمایی در کشور ارائه دادند که در آن مضامین ملی، اعتقادی، فرهنگی و تاریخی ایران در اولویت قرار داشت. این نگاه ویژه به سینما باعث شد تا آثار این بزرگان در هیئت آینهای تمامنما از جامعه، تاریخ و فرهنگ ایرانی معرفی شده و پایهگذار سینمایی پیشرو در تاریخ سینمای ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی شود.
Iranian main-stream cinema in the 1951, 60s and 70s was heavily influenced by the imported culture from either the west or the east. Public interest in second-rate or third-rate Indian and American films caused commercial movies made for the box-office to base their narration style and aesthetics on the idea of pure entertainment, hence emptying it from any hint of Iranian history, civilization or culture. In this environment, filmmakers such as Farrokh Ghaffari, Ebrahim Golestan and Fereydoon Rahnama started making films like Night of the Hunchback, The Brick and the Mirror and Siavash at Persepolis, presented a new, different and unconventional image of the country’s cinematic productions in which nationalism, faith, history and culture were the main concerns. This special view towards cinema caused the works of these masters to become like mirrors held up to the Iranian society, history and culture and this was the basis for an avant-garde cinema in Iran before the Islamic Revolution.