چکیده:
هرچند تاکنون بسیاری از صاحبنظران کوشیدهاند تا با استناد به قواعدی همچون لاضرر و تسبیب، جانی را نسبت به جبران هزینههای درمان مازاد بر دیه ضامن بدانند، لکن با وجود پیشبینی این ضمان برای جانی در مصوبات گوناگون، فقهای شوراینگهبان الزام جانی به جبران این هزینهها را مغایر با شرع شناخته و مجلس برای رفع این ایراد مجبور به حذف اینگونه از مصوبات میشد. با این وجود، شوراینگهبان در قانون تشدید مجازات اسیدپاشی مصوب 1398 محکومیت جانی به پرداخت هزینههای درمان بزهدیده را با ایرادی مواجه ندانسته است. لذا چالش نوشتار حاضر، مبنای رویکردهای متفاوت شوراینگهبان نسبت به جبران این هزینهها و واکاوی پایههای فقهی آن است. بررسی مشروح مذاکرات فقهای شوراینگهبان نشان میدهد اکثریت این فقها بهدلیل فقدان نص شرعی و مخالفت امام (ره) و رهبری با این موضوع، الزام جانی به پرداخت این هزینهها را جایز ندانستهاند. در مقابل، برخی با طرح ادلهی جدید درصدد توجیه ضمان جانی برآمدهاند. این پژوهش به روش توصیفیتحلیلی، ضمن اینکه ادله قائلین به ضمان را به حکم اولی محل تردید دانسته، محکومیت مرتکب به پرداخت این هزینهها را به عنوان ثانوی و در صورت صلاحدید رهبری و صرفاً در جرایم عمدی همچون اسیدپاشی که با سبق تصمیم همراه است امکانپذیر دانسته است.
Although many experts have tried to prove the offender's liability for paying medical expenses surplus to Blood-Money by using rules such as rule of prohibition of detriment (La Zarar Rule) or Causation rule (Tasbib Rule), but despite the fact that the offender's liability was mentioned in various enactments, the jurists of the Guardian Council knew it contrary to Sharia and hence, the parliament was forced to remove them. Nevertheless, the Guardian Council has confirmed the conviction of the offender to pay these expenses in the Law on Intensifying the Punishment of Acid Spraying approved in 2019. So, the question of this article is to analyze the basis for different approaches of the Guardian Council toward this issue. Considering the detailed negotiations of the jurists of the Guardian Council indicates that most of these jurists have been opposed to this issue due to the lack of jurisprudential evidence, as well as the opposition of Imam Khomeini and the Supreme Leader in this regard. In contrast, some have tried to justify the offender's liability to pay these expenses by presenting new reasons. This article through a descriptive analytical method indicates that the reasons for the conviction of the offender to pay these expenses can be criticized and only in deliberate crimes like acid spraying, if the Supreme Leader allows, the felon can be sentenced to pay these expenses