چکیده:
مطالعه تاریخ معماری، کوششی نقادانه بهمنظور فهم معماری است. معماری دوره پهلوی، سرآغازی برای جریان معماری مدرن ایران است. هدف این پژوهش، شناخت اندیشههای تأثیرگذار بر دگرگونیهای ایجادشده در معماری این دوره است. تأمل در پیشینههای مطالعات معماری پهلوی مؤید خلأهایی نظیر عدم توجه به یافتههای محققین قبلی و تکرار برخی موضوعات ثابت است؛ لذا پژوهش حاضر سعی نموده با تحلیل تحقیقات پیشین، بتواند انسجامی بین یافتههای معماری دوره پهلوی تاکنون ایجاد نماید. روش تحقیق مورداستفاده بهصورت ترکیبی از استدلالهای منطقی و تحلیل محتوا است. نتایج تحقیق مؤید آن است که در معماری دوره پهلوی نیز، اندیشههای معماران بهمثابه رکن اساسی عمل میکند و از طریق آنان میتوان نحوهی تغییرات شکلی و محتوایی جریان معماری پهلوی را تبیین کرد. سیر اندیشه معماران دوره پهلوی در هفت حوزه تقویت مبانی نظری معماری، تغییر آموزش معماری، نحوهی بهرهگیری از معماری سنت، تأمین مسکن، اندیشههای متأثر از معماران خارجی، ایجاد فضای گفتوگو و اشتغال خلاصه میشود. درنهایت اینکه معماری دوره پهلوی اگرچه مسیری تکاملی طی نکرده است ولی نمود کالبدی اندیشههای معماران دوران خود از غربگرایی مطلق (ساخت مکعبهای مدرن) تا غربگریزی (در آثار دیبا، سیحون) است که منجر به ایجاد سبک مدرن ملی در اواخر دوره پهلوی دوم شده است.
The study of the architectural history is a critical attempt to understanding the architecture. Our expectation of studying history of architecture is not just understanding past, but the relationship between past and future. Contemporary architectural scholars should not consider architecture as changing and renewing phenomenon, but pinpoint its nature, beginning and the process of its transformation. Pahlavi architecture is the beginning of modern Iranian architecture. The purpose of this study is to review and identify the thoughts of architecture of this period and its changing. Therefore, it is not involved in the analysis or classification of buildings according to the degrees of influence by tradition or modernity. It attempts to explore the thoughts of architects that shaped the evolution of modern Iranian architecture. It has been in recent decade that considerable growth in number of published historical works about Pahlavi architecture is evident. Reviewing the Pahlavi architecture literature confirms numerous gaps, such as the lack of attention by researchers to earlier researchers' findings and the repetition of some same issues, as well as the lack of research efforts to criticize them. So, the present study has attempted to investigate and analyze the previous researches to create a coherence between the findings of Pahlavi architecture till now. The research method used is a combination of logical reasoning and content analysis of case studies. The results of the research confirm that in the architecture of the Pahlavi period, as previous Iranian styles, the thoughts of the architects act as a fundamental base of its evolution and by studying them, the form and theoretical changes in the modern Iranian architecture can be explained. Pahlavi Architects' Thoughts in Seven Areas can be summed up: strengthening theoretical basics of architecture, changing architectural education, using Iranian traditional architecture, concerns about accommodation issues, thoughts influenced by foreign architects concepts, creating a Conversation Space and the employment status of architects. The evolution of architectural education in Iran during the Pahlavi era is due to the architects' interest in improving architectural education system and their interactions with government officials to achieve it. It should be noted that these architects were not only teaching but also practicing architectural work. Therefore, it can be concluded that changing and improving the architectural education system in a desirable way depends on the ideas and thoughts of the architects of that period and their interaction with the educational system. Finally, although Pahlavi architecture did not follow an evolutionary path, architects’ thoughts changing from absolute westernization (modern cube construction) to westernization (in Diba, Sihon's work) are evident in Pahlavi architectures styles, leading to the creation of a modern national style in the late Pahlavi era. This style has been close to the goals of postmodern architecture.
خلاصه ماشینی:
حائري در سال ١٣٨٧، مقاله اي با عنوان «نقد بـر شرح : ارزيابي انتقادي کتاب «شرح جريان هاي فکري در معماري و شهرسازي ايران » نگاشته است و ناري قمي نيز با نگارش مقاله اي با عنوان «نقدي بر پژوهش هاي تفسيري تاريخي در خصوص معماري معاصر ايران ، نمونه موردي : معماري دوره پهلـوي اول » در سـال ١٣٩٤ بـه نقـد پژوهشي مربوط به معماري پهلوي اول پرداخته است ؛ بنابراين به نظر مي رسد تحقيق در حوزه نقد انديشه هـاي تأثيرگـذار معمـاران ايرانـي در معماري معاصر ازجمله مسائل مهم و ضروري در فضاي حاکم بر جامعه ي معماري امروز ايران مي باشد.
اگرچه مختاري طالقاني (١٣٩٠) معتقد است به دليل نقصان ادبيات معماري تا سال ١٣٢٥ (کـه نخسـتين مجلـه ي معمـاري ايران منتشر شد)، متأسفانه نمي توان به مدارک متقني متکي بر چالش هاي نظري معماران اين دوران دست يافت ؛ اما يافته هـاي ايـن پـژوهش نشان مي دهد که از آغاز پهلوي اول تا پايان حکومت پهلوي دوم ، معماران جسته گريخته از تلاش هاي خود براي تدوين سبک سخن به ميـان آورده اند.