چکیده:
در این اثر ضمن معرفی اصل برهان وجودی آنسلم و تقریرهای مختلف آن، به
بررسی برهان وجودی پلانتینگا بر پایۀ سیستم S5 از منطق موجهات جدید و
معناشناسی جهانهای ممکن کریپکی در مدلهای انعکاسی و اقلیدسی
پرداخته شده است. توجه به واقعی گرایی به عنوان مبنای نظری نقد کانت بر
براهین وجودی، از دیگر ابتکارات پلانتینگا بوده که مورد اشاره قرار گرفته
است.
خلاصه ماشینی:
در شکل نخست از برهان، آنسلم، در فصل دوم از اثر خویش میگوید اگر آنچه که بزرگتر از آن قابل اندیشیدن نیست، تنها در ذهن وجود داشته باشد، چیزی است که بزرگتر از آن را میتوان تصور کرد، اما این خلف است، بنابراین شکی نیست که چیزی که بزرگتر از آن را نمیتوان تصور کرد، هم در ذهن و هم در خارج وجود دارد.
کانت27، در نقد عقل محض28 (1787)، سه اعتراض دربارۀ برهان وجودی مطرح میکند که مهمترین آنها مبتنی بر این حکم است که وجود یک محمول نیست.
بنابراين برهان دوم پلانتينگا كاملاً مبناي منطق جديدي دارد و براساس قضيۀ فوق از قضاياي سيستم S5 به لحاظ صوري صحيح است.
اينك معناي صادق بودن àðP در جهان wi (طبق سمانتيك منطق موجهات جديد) اين است كه بايد جهان ممكني (مثلاً wj) باشد كه ðP در آن صادق باشد و wi به wj دسترسي داشته باشد.
پلانتينگا برهان وجودي موجهۀ خود را با اين مقدمه آغاز ميكند كه «وجود موجودي با بزرگي حداكثري ممكن است» و به عبارت ديگر «چيزي كه داراي بزرگي حداكثري است بالامكان نمونه (مصداق) دارد».
1971: "The Logical Structure of Anselm's Argument", Philosophical Review 80: 28-54 2.
1961: “The Logic of the Ontological Argument,” The Journal of Philosophy lviii: 471-473 5.
1960: "Anselm's Ontological Arguments" Philosophical Review 69: 41-62 9.
1991: "On the Logic of the Ontological Argument" in J.
1995: Ontological Arguments and Belief in God, New York: Cambridge University Press 12.
2006, Arguing about Gods, New York: Cambridge University Press 14.