چکیده:
این مقاله به بررسی تطبیقی مفهوم "آلوده" در شعر «تولدی دیگر» فروغ فرخزاد با تفکر "طرد" در «قدرتهای وحشت» جولیا کریستیوا میپردازد. این مقاله در پی آن است که تصاویر "آلوده" را بر اساس خوانشی تطبیقی با «قدرتهای وحشت» کریستوا در «تولدی دیگر» فروغ مورد مطالعه قرار دهد. دلیل انتخاب فروغ فرخزاد این است که نظریه کریستیوا بسیار قابلیت پیاده سازی روی اشعار وی را دارد. این نظریه البته گستره وسیعتری از اشعار فرخزاد را در بر میگیرد که از حوصله این مقاله خارج است. از سوی دیگر اشعار او به عنوان پایهای مرکزی برای روشنگری نظریه کریستیوا در باب پدیده آلوده انگاری نیز بسیار گویا است. آلوده انگاری یکی از اساسیترین جریانهای سوژه در فرآیند است: یعنی حالتی از طرد و واپس زنی آنچه که برای خود، دیگری محسوب میشود و خود به این وسیله مرزهایی برای یک من همواره ناپایدار ایجاد میکند. آلوده چیزی است که شخص آن را طرد میکند، پس میزند و تقریباً به شدت از خود بیرون میراند.
خلاصه ماشینی:
به منظور اينکه کسي يا چيزي بتواند خود را از ايـن ناپـاکي هـا جـدا سازد بايستي بتواند آن موارد مذکور را از جسـم خـود دور کنـد بـه عنـوان يـک نظريـه روانکاوي و ادبي پديده آلوده انگاري اولين بار توسـط جوليـا کريسـتيوا در «قـدرت هـاي وحشت » در «مقاله اي بر آلوده انگاري » در سال ۱۹۸٠ معرفي شد قبل از آنکه به ارزيابي اين نظريه بپردازيم لازم به ذکـر اسـت کـه معـاني کلمـه ابجکشـن خـارج از پيونـدهاي مفهومي آن در يک متن در ديکشنري به قرار زير است : به عنوان اسم : حقارت ، پايين آوردن و آزادسازي هاگ از قارچ مي باشد.
بارون به اين نکته اشاره مي کند که براي کريستيوا فرايند آلـوده انگـاري بـه گونـه اي ذاتي مرتبط است با عملکرد بازدارنده بنيادي سمبل هـا خصوصـا سـمبل هـايي همچـون جسم مادر که به عنوان محارم حساب مي شوند همانگونه که بارون اشاره مي کند: «پديده آلوده انگاري در جايي قرار مي گيرد کـه امنيـت مرزهـاي سـمبليک مـا مـورد تهـاجم و فروپاشي باشد که در اين صورت ما با شرايطي واقعـي روبـه رو هسـتيم .
در يک مواجهه با ايـن پديـده يک فرد ممکن است وحشت را در خود احساس کند زيرا که مرزهاي سمبليک کـه يـک هويت بدان وابسته است مورد تهاجم قرار مي گيرد که اين تهديدي بـراي مرزهـاي بـين مرگ و زندگي انسان و حيوان ، انسان و غير انسان و نيز مرد و زن مي باشد.
Julia KUiVteva and LiteUaUy TheoUy. New York: Palgrave Macmillan.