چکیده:
گوتیک پسامدرنیستی، با محوریت وحشت و مرگ، تعریف جدیدی برای این دو عنصر ارائه میدهد. این نوع درواقع تغییر گوتیک در پارادایم ادبیات پستمدرن است و تفاوت ریشهای با گوتیک قبل از این دوره ندارد که درواقع تحت تأثیر فلسفۀ دریدا، بودریار، لیوتار و ژیژک قرار دارد. اصول گوتیک که بر اساس ترس و وحشت استوار است، در رمان پستمدرن تشدید مییابد و حاصل وحشت از حالت سرگرمی خارج میشود. نتیجۀ تجربۀ چنین ترس و دلهرهای اکتشاف هستی شناسانه و اثبات فردیت است. رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سعداوی، رماننویس عراقی نیز در ردیف رمانهای گوتیک – پستمدرن قرار دارد؛ این رمان با مرکزیت دادن به ترس و مرگ، بحران هویت و سوژۀ ازهمگسیخته را توصیف میکند و با فضاسازی ترس به بازآفرینی وحشت میپردازد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی به بررسی عناصر رمان گوتیک – پستمدرنیسم در رمان مذکور میپردازد. سعداوی در این رمان تجربۀ سیاهی، آشفتگی و بیمعنایی حاکم بر سرزمین خود را به تصویر میکشد و دست به خلق شخصیتی(هیولایی) میزند که هویتی تکهپاره دارد و درواقع بخشی از خود انسانهاست که پس رانده شده است. خلق موجود تخیلی که سعی در اجرای عدالت دارد، خود باعث دامن زدن به ترس و وحشت بیشتر میگردد و از سویی بخش سرکوب شده از انسانهایی را به نمایش میگذارد که در عین بیزاری از خشونت، خود خالق خشونت و وحشت میگردند و بهاینترتیب مرگ در آن حضوری برجسته مییابد. دستاوردکلی بررسی نشانهها مبیّن آن است که تمامی عناصر پستمدرنیسم و گوتیک بهصورت تشدید یافته در این رمان قابل مشاهده است که حضور فانتزی، وحشت والا و امر غیر قابل بازنمایی، مرگ نمادین، سوژۀ ناپایدار، سیالیت مکان و بازی واقعیت حاد با سوژه، اثر سعداوی را یکی را از مصادیق رمان گوتیک – پستمدرنیسم قرار میدهد.
Extended Abstract
Introduction
Frankenstein fi Baghdad is the novel by the Iraqi novelist Ahmad Saadawi. The setting of the novel is the capital of Iraq in the years 2005-2006, during the American invasion, a time of chaos and terrorism that preceded the start of the civil war. This Gothic-postmodernist novel focusing on fear and death describes the crisis of identity and the fragmented subject and recreates the terror by creating an atmosphere of horror. The novel depicts the black and meaningless experience of its region. It creates a personality (monster) with a fragmented identity and is, in fact, a part of the selfhood that has been repressed. Saadawi’s monster is called Shesmeh. Shesmeh or the creation of an imaginary being trying to enforce justice makes itself more frightened because the Whatsitsname (Shesmeh) must kill others and cut off their organs in order to survive. On the other hand it shows the suppressed section of human which is the creator of violence and horror. Despite aversion to violence, death will be highlighted in this novel in this way.
Theoretical Framework
Gothic postmodernist has changed Gothic within the paradigm of post modernism literary and has no significant difference with Gothic before this period. According to studies on Gothic-postmodernism, postmodernist theory can exhibit the same preoccupation and is obsessed with the concepts of terror and haunting: Derrida’s ‘hauntology’, Baudrillard’s ‘symbolic death’, Lyotard’s terror in the sublime/ unpresentable, and Zizek’s interpretation of Lacan and Freud’s ‘Ding’ (Beville, 2009). The Gothic principles based on fear are intensified in the postmodern novel, and the horror comes out of entertainment. The result of such anxiety and fear is the ontological exploration and the individuality proof.
Accordingly, the main elements of the Gothic-postmodern novel include fantasy, sublime terror and unpresentable and symbolic death, fragmented subject, the fluidity of place and time, hyper-reality and blurring the lines between reality and fantasy.
Method
This research uses a descriptive-analytical method to study the elements of the Gothic-postmodernism in this novel. This method describes the characteristics of the Gothic Postmodernism in this novel and analyzes its effects on it by using the data which are available in the text.
Results and Discussion
The place and the streets become source of fear and terror because of environmental factors. This novel explores the traumatic realities of a place in which death can come at any minute. For example consecutive explosion in the street, a creature that mutilates humans, wandering ghosts, jinns, old buildings in Batavi alley, spread the unpresentable horror everywhere and create sublime terror experience. Shesmeh as a monster comites the crimes in the middle of night in the lonly streets and alleyes and it becomes impossible to separate innocent from the guilty.
Another element of Gothic Postmodernism in this novel is the examples of hyperreality due to its creation of a world of fantasy. The media play with reality and instead of reproducing reality, they produce a compact of similar images, so that they are suspended between reality and imagination. In the end of the novel, the media blames Hadi as a criminal instead of Shesmeh.
For that different interpretations of justice, media, journals, TV, political and security officials cause the loss of reality. As a result the only thing to escape from all these naming is death. It is only death can escape simulation and hyperreality.
Conclusion
By creating a gap between morality and knowledge, a suspense and a lack of ontological understanding, the Frankenstein fie Baghdad novel creates the sublime terror that is unrepresentative. Shesmeh or Frankenstein is an imaginary creature haunted by ghosts, and there are pieces of the body of the innocent and sinful human beings in it. This makes it hard to judge who is guilty or innocent. It is enough to turn objective terror into subjective horror. The different beliefs among the Iraqi people and the multiple features of the society are portrayed in the body of Shesmeh, but the result is nothing more than the horror. Fantasy, sublime terror and unpresentable and symbolic death, fragmented subject, the fluidity of place and time, hyper-reality are visible in this novel. The fluidity of the place, the spreading of horror throughout the city, the horror in the alleys and houses, the reality simulation by choosing a name for the monster of the story by characters, makes the author correctly depict the sublime horror, the symbolic death and fragmented subject.
خلاصه ماشینی:
رمان «فرانکشتاین فی بغداد» اثر احمد سـعداوی، رمان نویس عراقی نیز در ردیف رمان های گوتیک – پست مدرن قرار دارد؛ این رمان با مرکزیت دادن به ترس و مرگ ، بحران هویت و سـوژٔە ازهم گسـیخته را توصـیف میکند و با فضـاسـازی ترس به بازآفرینی وحشـت میپردازد.
در مورد رمان "فرانکشـــتاین فی بغداد"برخی مقالات علمی – پژوهشـــی و یک پایان نامه نوشـته شـده اسـت که عبارتند از: مقالۀ «خوانش تطبیقی مؤلفه های پسـت مدرنیسم در رمان های پسـتی و فرانکشـتاین فی بغداد» نوشـتۀ علی افضـلی و نسترن گندمی در سال ١٣٩٥ش که به عناصر جابجایی، چند صدایی و بینظمی زمانی و مکانی اشاره دارد، «سیمولوجیۀ فوضی العنف فی روایۀ فرانکشـتاین فی بغداد، قراءٔە تداولیۀ» نوشـتۀ زینب عبدالامیر حسـین القیسـی در سال ٢٠١٦ که به نشـانه شناسی خشونت به صورت نقد کاربردی میپردازد، «الترمیز النسقی فی روایۀ فرانکشـتاین فی بغداد» نوشـتۀ فراس صـلاح عبدالله العتابی در سـال ٢٠١٦ به نشـانه شـناسـی شــخصــیت ها اهتمام دارد، «تشــکلات بنیۀ التدهور فی روایۀ "فرانکشــتاین فی بغداد" الأحمد سـعداوی» نوشتۀ سلمان کاصد در سال ٢٠١٤ م و پایان نامۀ «روایۀ (فرانکشتاین فی بغداد) البنیۀ و الحالات »، نوشــتۀ عمار ابراهیم محمد عزت در ســال ٢٠١٦م ، هویت چند پاره و هویت اجتماعی را مد نظر قرار میدهند.
از سـویی این امر نیز موجب ترس شد، چراکه از دست دادن فردیت ایجاد وحشت میکند و این یکی از خصیصه های رمان پست مدرن است .