چکیده:
ملمداس زنی زیبا و اغواگر است که با بوی معطر و آوازه خوانی مردان را به سوی خود جذب میکند و آنها را در میان پاهای ارهای خود قطعه قطعه میکند. این اسطوره مربوط به حوزه خلیج فارس است و مشابهتی با سیرنهای یونان دارد. این پژوهش به صورت تحلیلی انجام گرفته است با هدف دریافت جایگاه اسطورهای این شخصیت و همچنین شناخت ریشههای شکل گیری آن. در بررسی اسطوره بودن ملمداس با توجه به نگاه نظریه پردازان چنین برداشت میشودکه این مورد پژوهشی تولد دوبارهای از آناهیتا است. در بررسی ظاهری و خویشکاری ملمداس با آناهیتا به دو گانگی و تقابل دو اسطوره با یکدیگر میرسیم. چنانچه برداشت میشود ملمداس بیانگر دوره گذر از مادرسالاری و رسیدن به دوره پدرسالاری است که به گونهای خشم طبیعت از انسان را بیان میکند
Melmodas is a beautiful and seductive woman who attracts men with a fragrant, singing scent and slices them between her saws. This myth is related to the Persian Gulf and is similar to the Greek Sirens. This research has been done analytically in order to understand the mythical status of this character as well as to understand its roots. In examining Melmodaschr('39')s myth, according to the theorists, it is understood that this case study is the birth of a double Anahita. In examining the appearance and affinity of Melmadas with Anahita, we come to a dualism and the contrast of two myths. As perceived, Melmodas represents the transition from motherhood to patriarchy, which expresses the anger of human nature.
خلاصه ماشینی:
com ١ـ مقدمه اسـتان هرمـزگان ، وام دار فرهنـگ غنـی ایرانـی اسـت کـه بـا کاووش در باورهـای مـردم و افســانه های رایــج آن ، همچنیــن اســامی انتخــاب شــده بــرای شــهرها و روســتاهای واقــع در ایـن منطقـه ، می تـوان ردپـای عمیقـی از سـنت ها و آیین هـای زرتشـتی و پیـش از زرتشـت را بــا اســتناد اثبــات کــرد.
غنــی بــودن منطقــه از داســتان ها و افســانه های منطبــق بــا ایــن اقلیـم ، ذهـن را بـه ایـن مهـم سـوق می دهـد کـه بیـن افسـانه یـا اسـطوره بـودن ، کـدام را بایـد انتخـاب کـرد.
بــا توجــه بــه ایــن مــورد ذکــر شــده ، می تــوان چنیــن برداشــت کـرد کـه زیسـتن در مجـاورت دریـا و مشـغول بـودن بـه دریانـوردی کـه لازمـه ی آن دور بودن از محیــط خانــواده اســت ، بســتری مناســب فراهــم می ســازد بــرای تولــد چنیــن اســطوره ای هماهنـگ بـا دغدغه هـای ذهنـی مردمانـی کـه در بطـن آن قـرار گرفته انـد.
سـاختار سـمبولیک ملمـداس در قالـب زنـی زیبـا کـه مـرگ بـر آن تأثیـری نـدارد و راه دفـاع انسـان در مقابـل آن بسـته می شـود، هـم شـکل بـودن خصلـت ذاتـی ملمـداس بـا مـار کـه از اهریمنـان اسـت و بـرای امتـداد زندگـی پوسـت می انـدازد، خـود بیانگـر نزدیکـی ملمـداس بـه اثبـات اسـطوره بـودن خویــش اســت .
دریافـت فدیـه و قربانـی توسـط آناهیتـا، مقابـل جعبـه ی جواهـری قـرار می گیـرد کـه ملمـداس بـا خـود بـه همـراه دارد و بایـد بـه ٧٥ عنــوان بهــا در برابــر فریفتــه نشــدن مــردی کــه بــه او نزدیــک می شــود، پرداخــت کنــد.