چکیده:
نقوش مهمترین و سریعترین راه انتقال مفاهیم و عامل برقراری ارتباط بین انسانها هستند و سهم قابلتوجهی در طراحی سکههای ایرانی از دوره باستان تاکنون داشتهاند. هدف اصلی نوشتار تدقیق روی ساختمان تصویری سکههای ایرانی ضربشده بعد از انقلاب اسلامی است. روش تحقیق این پژوهش، روش تحلیلمحتوا بوده که با استعانت از نشانهشناسی پیرس به مطالعه تصاویر رو و پشت ۴۴ عدد سکهی ایرانی ضربشده بین سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۸ به بررسی نظاممند، عینی و کیفی پیامهای تصویری میپردازد. یافتههای تحقیق بیانگر ارتباط معنادار تفکرمتعالی اسلامیحاکم با گزینشنقوش با مضمون موضوعات ملی و دینی، همچنین ترکیب هنرمندانه آنها با مشخصات گیاهی، طبیعی، اسطورهای، آرایهای و معماری در تعریف صورت سکه ایرانی است. میتوان نتیجه گرفت این سکهها علاوه بر ارزشهای ریالی در قالب سرمایهی نمادین اقتصادی، به جهت برخورداری از پشتوانهی اندیشهای غنی در انتخاب نقوش، واجد تعریف ارزشی، بهصورت سرمایهی نمادین فرهنگی و اجتماعی نیز هستند.
Images are the most important and fastest way to convey concepts and communicate with humans and they have always played a significant role in the design of Iranian coins from ancient times to the present. The main purpose of this article is to investigate the visual structure of Iranian coins minted after the revolution. The research method adopted in this paper is the content analysis research method. And Pierce's semiotics has been used to analyze images. The article studies the images on the front and back of 44 Iranian coins minted between 1979 and 2009. The article systematically, objectively and qualitatively examines video messages. Findings from research indicate a significant relationship between dominant Islamic transcendental thought and selection of images with the theme of national and religious issues and their artistic combination with plant, natural, mythological, array and architectural characteristics is in defining the face of Iranian coins. The important result is those coins, in addition to the value of the Rial as a symbolic economic capital, have a valuable definition in the form of value, as well as a symbolic cultural and social capital.
خلاصه ماشینی:
در راستای اهداف مطرح شده ، مقاله در پی یافتن پاسخ سوالات زیر است : ١- بیان تصویری در طراحی سکه ی یک کشور چگونه میتواند در نمـایش مفـاهیم فرهنگی نقش داشته باشد؟ ٢- نشانه شناسی چگونه میتواند درفهم ابعاد پنهان انتخاب نقوش سکه ها راهگشا باشد؟ کثرت مطالعات باستان شناسی درخصوص تصاویر سکه های باستانی ایرانی و کمبـود مطالعات پژوهشی در رابطه با عوامل مؤثر بر تصمیم گیری هنرمندان در انتخاب تصـاویر جهت ضرب سکه در دوران معاصر، یکی از ضرورت های اصلی پرداخـت بـه موضـوع پژوهش حاضر است .
(استریور، ١٩٩٦: ٢١٦) با این حـال ، نمـاد امری مبهم و گنگ یا حاصل یک گرایش احساسی نیست ، بلکه نماد، زبـان روح اسـت ، نماد تجلی یا واسطه امری معنوی محسوب میشود (بلخـاریقهـی، ١٣٨٤: ٩٣) و مراتـب واقعیتی را آشکار میکند که برای ما پوشیده است و نه تنها ابعاد واقعیت بیرون از مـا را 88 / بررسی نقوش سکه های ایرانی بعد از انقلاب اسلامی براساس نظریه پیرس آشکار میکند بلکه ابعـاد خـود مـا را کـه همچنـان ناپیـدا مانـده انـد، آشـکار مـیکنـد.
در این پژوهش ، تحلیل محتوا با تأکید بر نشانه شناسی پیرس به بررسی نقوش ضرب شـده روی سکه های ایرانی بعد از انقلاب انجام گرفته است .
نتیجه گیری با توجه به تحلیل های انجام گرفته روی نقوش سـکه هـای ایرانـی ضـرب شـده بعـد از انقلاب در ایران و تطابق این نقوش با نظریه ی نشانه شناسی پیرس نتیجه گیری نهـایی در جدول شماره ی ٤ به صورت ذیل تنظیم شده است .
مهم ترین یافته ی این مقاله اهمیت نقوش با موضوع معماری اسلامی و نگاره هـای نمادین با موضوع هویت ایرانی در تبیین و تعمیم جهان بینی متعالی شـکل گرفتـه در ایـران بعد از انقلاب از طریق سکه های ضرب شده در این دوران است .