چکیده:
در این پژوهش تاثیر معماری ایرانی اسلامی بر جرائم منافی عفت بررسی شده است و به سه سوال اصلی: تاثیر معماری ایرانی بر پیشگیری از جرائم منافی عفت علیه زنان و اثر بخشی این نوع معماری به دو نوع این جرائم و تاثیرات آن بر جرائم سازمان یافته ی جنسی پاسخ داده شد. با توجه به موضوع که پژوهشی میان رشته ای بود از نظرات معماران و جرم شناسان به شکل توصیفی و تحلیلی استفاده شده است، از مقالات و کتب مختلف در این دو حوزه ی دانشگاهی نیز استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که معماری ایرانی بر پیشگیری از جرائم منافی عفت تاثیری محسوس دارد و کنار گذاشتن فرهنگ و شیوه ی ساخت و ساز در معمارهای خودی جرم زاست.
عدم توجه به حوزه های مختلف سبب شده معماری های امروز زنان را به عنوان عرضه در بازار تقاضا در مقابل دیدگان عموم افراد جامعه قرار دهد. عدم رعایت مولفه های تاثیرگذار معماری ایرانی می تواند سبب رونق گرفتن چشم چرانی و هوسبازی و در نتیجه زمینه جهت ترویج فحشاء و منافی عفت ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم را فراهم کند.
خلاصه ماشینی:
برخلاف گرایش جدی و منعارفی که در برخی نظام های حقوقی از جملـه نظـام هـای تابع اصل قانونمندی در کشف جرم و تحقیق مجـرم وجـود دارد، مخفـی داشـنن و نهان سازی جرم روشی است که به عنوان یکی از ساز و کارهای سیاست کیفری اسـلام مطرح است (یعقوب زاده ، ۱۳۹۵ : ۱۷) معیار بازدارندگی و سیاست جنـایی اسـلام در برخورد با بزهکاری منفاوت بوده و در بسیاری از موردها آنچه به عنوان قـبح عملـی و نظری در افکار عمومی جامعه محسوب مــی شود، مورد حمایت سامانه حقـوقی اسـلام قرارگرفنه و در جهت کاهش میزان بزهکاری در جامعه و بازدارنـدگی افـراد مسـنعد ارتکاب جرم ترجیح داده از علنی بودن و افشای برخی جرم ها جلوگیری به عمل آید(فنح الهی و تندر، ۱۳۹۵ : ۱۴۸) در جرم های منافی عفت ، اغلب جنبه ی حق اللهی جرم بر جنبـه خصوصـی ٩٠ آن غلبـه دارد به همین دلیل در سامانه جنایی اسلام نسبت به جرم هایی بـا ایـن خصوصـیت نه تنها بر اثبات جرم تأکید نمی شود، بلکه برعکس تلاش می شود فرصت اصلاح و توبه برای فـرد بـاقی بمانـد (قیاسی ، ۱۳۸۵ : ۳۴٠( مانند عدم رعایت عنصر ایرانی محرمیت در فضاهای مسکونی امروزی که عاملی کالبدی و فیزیکی نیست .