چکیده:
تحظی العقیدة بدورٍ مهمٍّ فی حیاة الإنسان؛ إذ إنّها تشکّ الأساس الّی
تبتی علیه جمیع معارفه وأفعاله؛ وبالتالی، تُدّد مساره فی الدنیا ومصیره
فی الآخرة؛ ومن هنا، کان للبحث عن الطرق الموصلة إلی تحصیل العقائد
أهمّیّةٌ وحسّاسیّةٌ بالغةٌ عند البشر عبر التاریخ؛ إذ سعی البعض إلی حصر هٰذه
الطرق فی العقل، وأضاف بعضهم الآخر طریق النقل. وأمّا بالنسبة للمعرفة
الشهودیّة، فلم تلق اهتمامًا کبیرًا من طرف المتکلّمین؛ ولعلّ السبب فی ذٰلک
یرجع إلی مجموعة من العوامل؛ منها اکتناف هٰذه المعرفة أحیانًا بالغموض،
واختلاطها أحیانًا أخری بالأوهام؛ ممّا أبعدها نوعً ما عن دائرة العقائد
الّی یُطلب فیها الوضوح والیقین؛ ومن هنا، کان لزامًا علینا البحث عن
حقیقة الشهود، وعلاقته بالمسائل الاعتقادیّة، ودراسة حجّیّة هٰذا الطریق،
ومستوی هٰذه الحجّیّة. هٰذا، وقد سعینا إلی إماطة اللثام عن هٰذه المسألة
بالاعتماد علی المنهج الوصفیّ التحلیلیّ، وتوصّلنا إلی:
أنّ المعرفة الشهودیّة العرفانیّة لا تختلف من حیث الجوهر عن بقیّة
المعارف الّتی یحصل علیها الإنسان من طرق أخری، اللّٰهمّ إلّ من حیث
الدرجة والوسیلة، وأنّ حجّیّة هٰذه المعرفة ذاتیّةٌ) لا تحتاج لأمرٍ آخر (، وأنّها
لیست معرفة خاصّة؛ لأنّه یُمکن حصولها للآخرین أیضًا، بل ویُمکن نقلها
للغیر، خصوصًا إذا کانت تخضع لمجموعةٍ من المعاییر؛ وفی نهایة المطاف،
تبنّ لنا أنّ حجّیّة المعرفة الشهودیّة فی مجال العقائد تقع فی طول حجّیّة
المعرفتین العقلیّة والنقلیّة، من دون أن یوجد بینها أیّ تعارضٍ.
In its capacity as the basis on which the entirety of man’s knowledge
and actions are founded and as the means that defines man’s progress
in this worldly life and destiny in the Other World, creed plays the most vital
role in man’s life. In view of this fact, the investigations made for seeking
the best ways that take to getting the creeds in their most accurate form
have been characterized by utmost importance and sensitivity in the lives of
human beings throughout their existence on this globe. Historically, some
people sought to restrict these ways to the intellect, while others added the
narrative heritage thereto.
As for intuitive knowledge, it has not been given much interest by
theologians; and the reason might be traced back to a set of factors, like
the ambiguity that usually covers up this kind of knowledge, the mixture
between this kind of knowledge and illusions, which has been the reason
for eliminating it from the circle of creeds that require very much clarity and
certainty.
Consequently, as the writer of this essay deems, it has been necessary to
probe the reality of intuitiveness and its relationship with the creedal issues;