چکیده:
قد حرّرت حول موضوع الأسلمة دراساتٌ عديدةٌ، بعضها يرى فيها الحياة
والتقدّم والصاح، فيما يجزم الآخر أنّها مجرّد دمارٍ وعنفٍ وتطرّفٍ وقتلٍ،
وللٍّ من الاتّاهن ركائز مصرّحةٌ وخلفيّاتٌ مرّزةٌ ينطلق منها، وفي المقال
الماثل بن يديك التسليمُ بأنّ للإسام قدرة إدارة حياة الفرد والمجتمع على
أسسٍ غيبيّةٍ ومنطقيّةٍ ووفق مبادئ إنسانيّةٍ واضحةٍ، والغموض من وجهة نظر
المقال هو المقصود من الأسلمة من حيث المعى أو المصداق، وقد ركّز فيه على
استكشاف موارد الأسلمة الّي قد أثبتها اجتهاد علماء المسلمين، عن طريق
تجاربهم مع الحياة طوال تاريخهم، والّي تتلخّص - حسب تقديرنا - في مقولات
النصّ والعقلائيّة والعقلانيّة، مع تحديدها من الناحية التصوّريّة والدلاليّة،
ومن ثمّة التأكيد على الثمرات الّي تترتّب على الأسلمة في هٰذه التركيبة، من
انفتاح نحو الغر، والدعوة نحو الوحدة والتقريب وكون العقلانيّة والعقلائيّة
من جوهر الدين، وغيرها. وقد تمّت كتابة المقال وفق المنهج التحلييّ، مع
قليلٍ من الوصف والاعتماد على التحليات الرائجة المسلّمة في الجملة
Numerous studies have been made about the topic of Islamisation, where some
see it as life, progress and reform, whereas others are convinced that it is nothing but
destruction, violence, extremism and killing. Each of these two directions have their
stated arguments and background that they rely on. This paper aims at establishing that
Islam has the ability to manage the life of an individual and society on metaphysical and
logical foundations, and based on clear human principles. The ambiguity in this article
is regarding the purport of Islamisation as far as its meaning or its application. This
study focuses on revealing the cases of Islamisation that the Ijtihad of Islamic scholars
have established, through their experiences in their lives, and throughout history.
According to our report, this can be summarised in the category of text, intellectuality
and rationality, limited it from the aspect of conceptualisation and indication.
There is also an emphasis on the benefits that come from Islamisation, based on this
combination, like opening towards change, inviting unity, proximity, that intellectuality
and rationality is the substance of religion, and so on. The approach this article used
was analytical, with some descriptive explanations, and also relying on analysis generally
common among Muslims.