چکیده:
در این مقاله سند روایت «اذا قام القائم، قامت القیامة» که در کتاب ایقان (نوشته
میرزاحسین علی بهاءالله) به عنوان حدیثی مشهور معرفی شده، بررسی میشود. اگرچه در
مراجع حدیثی اثری از این روایت پیدا نشد، اما اشراق خاوری در کتاب قاموس ایقان
سندی برای آن، به نقل از کتاب « رسالۀ شرح عرشیه» شیخ احمد احسائی ارائه کرده است.
مراجعه به کتاب شیخ احمد احسائی نیز ما را نه تنها به سند این روایت نم یرساند، که
مشاهده میشود اساسا چنین روایتی در آن کتاب نیز وجود ندارد و متاسفانه هنگام نقل
از آن در کتاب قاموس ایقان، در میان متن آن، این روایت گنجانده شده است.
خلاصه ماشینی:
اگرچه در مراجع حدیثی اثری از این روایت پیدا نشد، اما اشراق خاوری در کتاب قاموس ایقان سندی برای آن، به نقل از کتاب «رسالۀ شرح عرشیه» شیخ احمد احسائی ارائه کرده است.
شاید به همین علت باشد که هیچیک از محققان بهائی و یا مسلمان مدرکی برای این سخن جناب بهاءالله که از آن به «روایت مشهور» تعبیر کردهاند، نیافتهاند و این سؤال مطرح است که جمال مبارک (یعنی بهاءالله) بر چه اساسی این جملۀ بی مدرک را نقل کرده و آن را روایت مشهور نیز نامگذاری کردهاند؟ نتیجهگیری در این مقاله سند جملۀ «إذا قام القائم قامت القیامة» که در کتاب ایقان بهعنوان حدیثی مشهور معرفی شده، بررسی شد.
ثانیاً، در کتاب قاموس ایقان سندی برای آن به نقل از کتاب رسالۀ شرح عرشیه شیخ احمد احسائی ارائه شده است، اما با مراجعه به کتاب شیخ احمد احسائی مشاهده شد که اساساً چنین روایتی در آن کتاب نیز وجود ندارد و در هنگام نقل از آن در کتاب قاموس ایقان، در میان متن آن، این جمله گنجانده شده است.