چکیده:
میرزا رحیم بادکوبه ای در نیمه دوم سده سیزدهم هجری به دنیا آمد و پس از گذراندن مراحل
آغازین تحصیل در حوزه علمیه باکو، به منظور بهره مندی از علمای بزرگ روزگار خود، رهسپار عتبات
شد و در حوزه علمیه نجف اشرف، محضر استادانی همچون آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، شیخ عبداللّه
مازندرانی، حاج میرزا حسین خلیلی تهرانی رازی و آیت اللّه سید محمدکاظم یزدی را درک کرد.
شیخ بادکوبه ای در نجف اشرف، هیئت علمیه نجف، متشکل از 25 تن از علما وفقهای این شهر را
سامان داد که افزون بر مسائل فقهی و علمی، در قضایای سیاسی و اجتماعی همچون مشروطه خواهی در ایران نیزموضع گیری میکردند.
بادکوب های در نجف اشرف، مکتب مرتضوی را به منظور آگاه سازی جامعه اسلامی بنیان نهاد و با قلم و
قدم خویش در راستای وحدت اسلامی و تقریب مذاهب گام برداشت. او که تاب استعمار دولت های روس
و انگلیس را نداشت، وابستگی اقتصادی به ابرقدرت ها را زمینه ساز اسارت سیاسی مسلمانان در چنگال
استعمار میدانست.
میرزا رحیم در دوران زندگی از تیر حسد و تهمت افراد تنگ نظر و فرومایه در امان نبود؛ به گونه ای که
برخی بداندیشان همواره در سعایت او می کوشیدند.
ولد المیزرا رحیم البادکوبه ای فی منتصف القرن الثالث عشر الهجری ، وبعد ان اتم
المقدمات فی الحوزة العلمیة فی باکو ومن اجل الاستفادة من کبار علماء عصره شد رحاله
نحو العتبات المقدسة، وحضر عند عدة من اساتذة الحوزة العلمیة فی النجف الاشرف مثیل:
الآخوند ملا محمدکاظم الخراسانی، الشیخ عبدالل المازندرانی، الحاج میرزا حسین خلیلی
التهرانی الرازی و آیة الل السید محمدکاظم الیزدی.
شکل الشیخ بادکوبه ای فی النجف الاشرف هیئة علمیة من خمس وعشرین نفر من العلماء
والفقهاء فی تلک المدینة تعنی بالمسائل الفقهیة والعلمیة والقضایا السیاسیة والاجتماعیة ، کما
انه کان یتخذ من خلالها مواقف تخص المل یکة الدستوریة الایرانیة )المشروطة( ایضا .
ثم اسس المدرسة المرتضویة بهدف توعیة المجتمع الاسلامی وسعی جادا لوحدة الاسلام
وتقریب المذاهب قلما وعملا.
لم یکن مع التطور الاستعماری لدولة روسیا وبریطانیا، وکان یری ان الارتباط الاقتصادی
بهذه القوی تجعل سیاسة المسلمین اسیرة فی مخالب الاستعمار .
لم یکن المیرزا رحیم فی حیاته فی مأمن من سهام الحسد والتهم من قبل اصحاب الرؤیة الضیقة، حتی سعی بعض من الحاقدین الی اغتیاله
Mirza Rahim Badkubeie was born in the second half of the thirteenth century AH, and after spending the early stages of studying at the seminary in Baku, in order to take advantage of the great scholars of his day, headed to Atabat in Iraq and in the seminary of Najaf, presented the classes of Akhund Mulla Mohammad Kazem Khorasani and other great scholars such as Sheikh Abdullah Mazandarani, Haj Mirza Hussein Khalil Tehrani, and Ayatollah Seyyed Mohammad Kazem Yazdi. Sheikh Badkubeie in Najaf, organized Najaf Seminary Board, composed of 25 scholars and jurists of the city in which in addition to legal, jurisprudential and scientific issues, had special ideas and stancein political issues such as constitutionalism in Iran. Badkubeie in Najaf, stablished Mortazavi School to educate Muslim community and with his pen and steps walked towards Islamic unity and proximity among religious sects and denominations. . He did not bear the colonial British and Russian governments, and believed the economic dependence on the superpowers pave the way for political bondage of Muslims in the clutches of colonialism. Mirza Rahim in his life was not safe from envy and slander of the closeminded and ghoulish arrow; so that some malicious always tried to defame and denigrate his manners.