چکیده:
امتدت حضارة المسلمين الى اصقاع بعيدة من العالم, تاركتة فيها شواهد عمارية تدلل على مدى ما وصل اليه المسلمون
من براعة في تخطيط المدن و هندسة المباني وزخرفتها, وامكاناتها في صياغة عناصر العمارة المحلية بطرز اسلامية ليس فيها ما
يدلل على اقتباسها الا محاولات بعض المستشرقين تجريد الفن الاسلامي من كل خصائصه ومميزاته وارجاعه الى نتاجات
الحضارات السابق, ومدينة الزهراء واحدة من الشواهد المهمة على مدى رقي الفن الاسلامي ومدى تألقه حتى وأن ابتعد عن حدوده
الجغرافية, وحسبها ان يتغنى بجمالها الشعراء حتى بعد افول نجمها.
ومن اهم مبانيها هو مسجدها الجامع الذي حافظ على نظام تخطيطه دون تغيير أو اضافة, وجاء على نمط تخطيط
الجامع الكبير بقرطبة, مما يعطي دليلا على ان هذا التخطيط هو متأصل في العمارة الاسلامية, وهو امتداد لنظام الصحن
والظلات, وسنحاول الوقوف على تخطيطه وعناصره العمارية والزخرفية في ضوء ما ستكشف منه وما اعيد تشكيله من زخارفه.
The civilization of the Muslims spread to distant parts of the world, where they recorded architectural evidence to demonstrate the extent to which Muslims have achieved the skill of urban planning and architecture of buildings and decorations, and Possibilities in the formulation of the elements of local architecture with Islamic models, which is not evidenced by quoting only attempts by some Orientalists abstraction of art The city of Al-Zahra is one of the important evidences of the advancement of Islamic art and the extent of its brilliance, even if it distanced itself from its geographic boundaries, and according to it, to sing the beauty of poets even after the disappearance of its star.
One of the most important buildings is its mosque, the mosque, which has maintained its planning system without change or addition. It is based on the layout of the Great Mosque in Cordoba, which gives evidence that this planning is rooted in Islamic architecture. In the light of the explorer of it and the reshaped of its decorations.