چکیده:
پژوهش گفتمانی بر روی نهادها و سازمانهای هنری با تمرکز بر رویدادهای این مراکز، نیازمند روشی بینارشتهای و در عین حال مبتنی بر نظریه و رویکردی مشخص است تا از طریق آن بتوان فرایندها و ساختارهای مبتنی بر قدرت و ایدئولوژی حاکم را روشن کرد. نوشتار حاضر با مسئله و چالش چگونگی بهرهمندی از روش تحلیل گفتمان انتقادی با تمرکز بر سازمانها و رویدادها، پس از بررسی مبانی روششناختی تحلیل گفتمان سازمانی، بر نظریه فرکلاف متمرکز میشود و فرایند گردآوری دادهها و روش تجزیه و تحلیل یافتهها را برمبنای نمونه سازمانها و رویدادهای هنر معاصر ایران تبیین میکند. این پژوهش نشان میدهد که بر مبنای ساختار سهگانه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف که هماهنگ با مدل روی باسکار است، با بهرهگیری از شاخصها و فرایند تحلیل گفتمان سازمانی فرکلاف، میتوان با استناد به دادههای آرشیوی همچون اساسنامهها، آییننامهها، فراخوانها و سپس تحلیل بینامتنی و بیناگفتمانی از کردارهای گفتمانی سازمانها و رویدادهای هنری، شاخصها و ناسازههای هژمونیکسازی یک گفتمان را در حوزه فرهنگ و هنر مشخص کرد.
Researching art organisations and institutions from a discursive point of view with a focus on art events needs an interdisciplinary method based on a specific theory and approach, in order to shed light on procedures and structures of power and ideology. The present paper investigates the challenges of exploiting critical discourse analysis method (CDA). After focusing on organisations and events, data collection and analysis methods, it moves on to the foundations of the methodologies of CDA, and then on Norman Fairclough’s theories, showing how data is gathered and analysed using contemporary Iranian Art organisations and events. The research shows that based on the tri-level CDA method of Fairclough, which is in line with Roy Bhaskar’s analytical model, and also taking advantage of Fairclough’s Organisational Discourse analysis, one can refer to archival data such as statutes, regulations, recalls, and then use intertextual and interdiscursive analyses of discursive behaviours of organisations and their events, to identify features and paradoxes of discursive hegemonisation in art and culture.