چکیده:
اباحه به معنای مباح شمردن یا جایز دانستن یک عمل نامشروع بهصورت مشروع در جامعه است. خاستگاه آن در غرب است و مبانی آن را مکاتبی چون اومانیسم و لیبرالیسم بنا نهادند. هدف آنان از راه انداختن این جریان، حذف خدامحوری در جامعه و جایگزینی انسانمحوری و آزادی مطلق با اهداف مادّی و دنیوی است. تأثیرگذار بودن فرهنگ غرب در حوزه عمل و نظر ابزاری در راستای دستیابی به اهداف سرمایهداری و سود برتر است. غربیها از گذشته تاکنون به شیوههای گوناگون با متمسّک شدن به ابزارهای مختلف درصدد تحقق اهداف و آرمانهای خود در جامعه اسلامی بودهاند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به دنبال پرداختن به این موضوع است که، جریان اباحهگری یکی از ابزارهای نوین فکری غرب در تأثیرگذاری بر فرهنگ جامعه اسلامی است. آسیبشناسی فرهنگ اسلامی از این جریان روش مناسبی برای مقابله با آن و عدم تأثیرپذیری فرهنگ از آن است.
خلاصه ماشینی:
اما در اين مقاله با نگاه تازهتري به صورت خاص از قبيل : عوامل تأثيرپذيري فرهنگ اسلامي و ميزان تأثيرپذيري آن از جريان اباحه گري و همچنين راههاي مقابله با آن پرداخته شده است .
٢- جريان اباحه گري اباحه در لغت به معني مباح کردن، حلال دانستن و جايز شمردن است (معين ، ١٣٤٢ش ، ج١، ص١١٦) در فرهنگ و دايرةالمعارفهاي مختلف تعاريفي کم وبيش نزديک از اين پديده ارائه شده که به آنها اشاره ميکنيم .
ولي اصل تأثير ژرف اين ابزار، امري نيست که به آساني بتوان آن را انکار کرد و اين به جهت وقت بسياري است که افراد صرف خواندن کتاب، مجلات، روزنامه ها، تماشاي برنامه هاي تلويزيون، گوش دادن به راديو و رفتن به سينما ميکنند؛ به گونه اي که جامعه شناسان هنگام بررسي پيامدهاي تماشاي تلويزيون در کشورهاي صنعتي، متوجه شدند که اين رسانه جمعي براي کودکان و نوجوانان سه تا شانزده ساله چنان جاذبه اي دارد که ميانگين وقتي که آنها صرف تماشاي تلويزيون ميکنند، بيش از وقتي که در کلاس درس ميگذرانند (کوئن ، 2 ١٣٧٢ش ، ص١١٢).
همگي موارد بالا نمونه هايي از اهداف ترويج جريان اباحه گري و تحت تأثير قرار دادن فرهنگ اسلامي است (کاظمي، ١٣٧٧ش ، ص٨٥).
دين اسلام با ارائه مستندات و دلايل قوي خود در رابطه با جايگاه انسان و خانواده و آزادي توانسته است به بيان آسيب هاي فرهنگي از جريان اباحه گري و مقابله با آن بپردازد.
با شناخت نقاط ضعف و قوت فرهنگ اسلامي ميتوان در برابر اين جريان انحرافي که نوعي جنگ نرم يا شبيخون فرهنگي است مقابله کرد و مانع از گسترش آن در جامعه شد.