چکیده:
آنانی بر «تارک علم» گام نهادند که در حیات علمی خویش، دائم در تکاپوی تاسیس منظومة فکری بهسر بردند. منظومة فکری استاد جعفری لنگرودی که محصول تجارب بالغ بر هشتاد سال تحقیق، تالیف و قضاوت و تعلیم حقوق در دانشگاه است از ابعاد متعدد قابل توجه است. ایشان از معدود شخصیتهای علمی و حقوقی است که در بازطراحی و مهندسی نظام حقوقی ایران از پای ننشستند. وی از «درس توحید» آغاز و وارد «اصول فلسفی حقوق» شد و بالغ بر پنجاه اثر علمی را به رشتة تحریر درآورده است؛ هنگامی که زمانه او را به «دیار غربت» کشاند، هجر و کهولت سن و رهایی از تکالیف روزمرة دانشگاهی، خللی در ارادة او وارد نکرد و همچنان در کنار تولید آثار مربوط به «فلسفة فرهنگ اسلام» و سخن گفتن از «راز بقای ایران» به تکمیل نظام حقوقی ایران همت گماشت تا با ارائة نزدیک به یکصد عنوان اثر علمی، آخرین چرخدندههای نظام حقوقی خویش را خلق نماید. نظام حقوقی طراحی شده توسط استاد جعفری لنگرودی، به مثابة نخ تسبیح، مفاهیمی را به عنوان مولفههای نظام حقوقی ایران به خود آراسته است که «عقلانیت»، «نگاه به آینده»، «جامعیت»، «عدالت خواهی» و «اجتهاد حقوقی» از جملة آنهاست.
Those who are in the science world are always thinking of establishing an intellectual system. The intellectual system of Jafari Langarudi is founded based on his more than 80-year experience in research, writing, judgment, and teaching law at the university. He is one of the academic and legal characters trying to redesign and reconstruct the legal system of Iran. He began from monotheism lecture and reached the philosophical principles of law writing more than 50 scientific works. When he was abroad, his age and distance from academic tasks could not stop him from publishing works related to the "philosophy of Islam culture" and "survival secret of Iran". Professor Jafari Langarudi tried to complete the legal system of Iran by publishing about 100 scientific books. He designed a legal system in which some concepts and components including "rationality", "looking o the future", "comprehensiveness", "justice-seeking", and "legal ijtihad" are highly interconnected.
خلاصه ماشینی:
در حقوق اسلام، در هم بودن مسائل ایدئولوژیک با مسائل راجع به زندگی قضائی انسان خاکی و نیز رنگهای تاریخی و عقیدهای گوناگون، شکل خاصی به این سیستم حقوقی بخشیده است و بدیهی است که اگر کسی مبانی حقوق اسلام را نداند، دید درستی از حقوق اسلام نخواهد داشت و باید حقوق اسلام را حداقل از پنج بعد مطالعه کرد: الف- مطالعه از راه علم اصول ب- مطالعه از راه قواعد فقه ج- مطالعه از راه فقه د- مطالعه از راه تاریخ فقها ه- مطالعه از راه مکتبهای فقهی استاد جعفری لنگرودی با اعتقاد به رابطة وثیق حقوق با اخلاق و عدم تفکیک میان فقه و حقوق در نظام حقوقی اسلام، بیان میدارد که در حقوق اسلام، اخلاق کلاً وارد قلمرو فقه شده است و حقوق اسلام هیچ وقت از اخلاق جدا نیست.
لذا معتقد است که برای «صیانت از این ارزش کارهای بسیار صورت دادهام مانند: احتراز از استدلالهای لفظی اجتناب از موهومات پرهیز ازضعف تمثیل استقرای تام (شروع از جزئیات تا رسیدن به کلیات) تدوین مالم یدوّن اصالت تعقل» 5- اجتهاد حقوقی و جامعیت منظومه فکری استاد جعفری لنگرودی و آثار برآمده از آن و نظام حقوقی مبتنی بر آنها، محصول تجارب بالغ بر هشتاد سال تألیف، از جوانی تا پیری و حاصل تحصیل علوم حوزوی و دانشگاهی و کار قضا و تعلیم حقوق در دانشگاهها است.