چکیده:
حکمت اشراق سهروردی با دربرداشتن مفاهیم ایرانی-اسلامی» میتواند مبنایی برای بررسی مباحث حکمی در هنرهای
سنتی باشد. شان وجودشناختی و حیث معرفتی زیبایی به مثابه یک مفهوم و امر زیبا به عنوان وجه تحققی آن» زمینههای
تاملات زیباشناختی در این باب را فراهم آورده است. بهرغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه. تحولات
نگارگری و موسیقی سنتی ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی
فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. هدف از انجام این تحقیق» پاسخ به این پرسش بود که مولفههای
زیباییشناسی حکمت اشراق چیستند و چگونه در آلبوم موسیقی دستان نمود پیدا کردهاند؟ روش انجام این تحقیق از منظر
هدفء کاربردی-نظری و از منظر شیوه انجام» توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی بود. اطلاعات نیز به شیوه کتابخانهای
بهدست آمد. نتایج نشان میدهد مفاهیم حکمت اشراق که بهعنوان محتوا در موسیقی ایرانی نمود یافته و آلبوم موسیقی
دستان در جایگاه صورت» مظهر مفاهیم حکمت اشراق است. بهطوری که این مفاهیم» دلیل بر چرایی شکلگیری ساختار و
مصادیق در خلق آثار موسیقی سنتی هستند و به عبارتی زبان گویای این مفاهیم میگردند.
خلاصه ماشینی:
در این حوزه به جز آثاری همانند کتاب «حکمت انسی» محمد مددپور، کتاب «تجلیات هنر معنوی در اسلام» اثر سید حسین نصر، کتاب «مبانی هنر و معماری اسلامی» از حسن بلخاریقهی که در بخشی از آن به فلسفه زیبایی سهروردی و تاثیر آن بر هنر اسلامی پرداخته شده و کتاب دیگری که در فرهنگستان هنر به چاپ رسیده، با عنوان «مبانی حکمی هنر و زیبایی از دیدگاه شهابالدین سهروردی» اثر طاهره کمالیزاده کتاب جدی دیگری در این باب یافت نشد سایر مقالات و کتابهای تخصصی و تحلیلی و مطالعات زیر به عنوان پیشینه این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: مرتضی مرتضویقهی در پایاننامۀ کارشناسی ارشد خود با عنوان «نظریۀ زیبایی شیخ اشراق و تاثیر آن بر هنر آینهکاری و نگارگری» در سال 1394 در رشته الهیات و معارف اسلامی در دانشکده پیام نور تهران با راهنمایی مرضیه اخلاقی و مشاورۀ حسن بلخاریقهی به بررسی تاثیر زیباییشناسی حکمت اشراق بر هنر نگارگری و آینهکاری پرداخته و به این نتایج دست یافته که نقش قوه خیال در هنر بهخصوص هنر نگارگری و آینهکاری بسیار مهم است و هنرمند در دست یافتن به اثر هنری بدون کمک عالم خیال ناتوان خواهد بود، هنرمند با تزکیه نفس و درک حقایق زیبایی هستی میتواند دست به خلق اثر بزند و در هنر نگارگری با و رود مفاهیم حکمی اسلامی و الهام رموز عالم معنا جلوۀ خاصی یافته که در آثار هنرمندان وجود مفاهیمی چون عشق، سیمرغ، آتش، هالههای نورانی و رنگ طلایی و نقشوارههای هنر آینهکاری با تاکید بر اصل وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت دارای اهمیت فراوانی است.