چکیده:
مسئله مقاله حاضر صورتبندی نظریات فرهنگی بر اساس منظومه فکری امام خمینی قدس سرّه است. نظریات فرهنگی در دو طیف کلان متعالی و متدانی طبقهبندی میشوند. نظریه فرهنگی متعالی دارای وضعیت جامع و نظریهای بومی و اسلامی است. در مقابل این نظریه هفت نظریه دیگر قرار دارند که در سه سطح تکبعدی، دوبعدی و سهبعدی دستهبندی میشوند و دارای وضعیت ساده، پیچیده و بسیار پیچیده هستند. روش مقاله تحلیلی - استنباطی و چارچوب نظری هم ترکیبی از نظریه فطرت و نظریه انسانشناسی امام خمینی قدس سرّه است. نوآوری مقاله حاضر علاوه بر استفاده از چارچوب نظری بومی، طبقهبندی کلان و خرده نظریههای فرهنگی به هشت نوع میباشد.
خلاصه ماشینی:
نظریـه فرهنگـی امـام خمینـی دارای دو بعـد سـلبی و ایجابی است ؛ به این معنا که که هم به ما توانایی فهم و طبقه بندی و تحلیل نظریه های رقیب را می دهد و هم وضع مطلوب را ترسیم میکند.
قبل از پرداختن به صورتبندی نظریه های فرهنگی از منظر امام خمینی، لازم اسـت بـه این پرسش پاسخ بدهیم که انواع انسان کدام است ؟ آنگاه به تعداد انواع انسان، انواع نظریـه فرهنگی خواهیم داشت .
۴. افراد این فرهنگ از مرگ می ترسند؛ چون برای امور مـادی اصـالت قائـل شـده انـد و حتی از یاد مرگ نیز هراسان و گریزان هستند؛ زیرا یاد مرگ در نظریه فرهنگی مادی یک امـر نامطلوب و ضدارزش است و مرگ به ویژه نوع داوطلبانه آن، یعنی شهادت، خسارت و ضرر صددرصد انگاشته می شود (همان، ۱۳۸۵: ج۱۷، ص ۲۱۱ـ ۲۱۲).
امام خمینی نماد یا مثال شیطان را برای این نظریه فرهنگی بـه کـار میبرد؛ چنانکه میتوان گفت : براساس ادبیات مارکسیستی، استعاره «تزویر» برای توصـیف و تبیین این نظریه مناسب است .
نظریه فرهنگی مادی تنازعی این نظریه براساس مثال امام خمینی ، ترکیبی از خوی دو حیوان گاو و پلنگ اسـت .
۲. نظریه فرهنگی مادی شیطانی این نظریه براساس مثال امام خمینی ، ترکیبی از خوی گاو و شیطان است .
۳. نظریه فرهنگی تنازعی شیطانی این نظریه براساس مثال امام خمینی ، ترکیبی از خوی پلنگ و شیطان است .
برای تحقق این نظریه فرهنگی براساس مباحث امام خمینی ، موارد زیر مهم است : ۱.